dinsdag 8 mei 2012

Calamares, heel simpel receptje!

Mijn lieve buurvrouwtje is een belgische ex-italiaanse die de sterren van de hemel kookt.
Zij kan koken als een superchef. Ze maakt de lekkerste italiaanse gerechten zonder ook maar een kookboek te raadplegen. R-E-S-P-E-C-T.
Ze zeggen wel eens 'bewondering begint waar eigen kunnen ophoudt'. En dat is in dit geval ook zo.

Af en toe komt er een bordje lekkers over de schutting zodat mijn lief en ik er ook van kunnen proeven. God, wat waren die italiaanse gehaktballen in paprikasaus heerlijk.
Ik heb haar al geprobeerd over te halen om kooklessen te geven of een workshop te openen en het ijzig, kale suburbia Almere op te fleuren. Ik zou mij bij voorbaat al inschrijven voor alle lessen.

Toen ze een tijdje geleden vertelde over de complete inktvis die ze uit Belgie zou meenemen, was ik niet direct enthousiast. Die smakeloze elastieken die je in de bedrijfskantine als 'specialiteit van de dag' kan kiezen smaken naar niets! Ook de diepvriesexemplaren zijn ronduit smakeloos en vallen buiten mijn lijst met favoriete traktaties.
De buurman was erg enthousiast over de inktvis die volgende week mee zou komen naar Nederland. Hij had immers die dampende, krokante goudgele juweeltjes al eens geproefd die zijn belgische cherie hem voorschotelt.

Zo stond hij op een zondagochtend om een uur of tien voor de duur met een dampend bordje vers gebakken inktvisringen.
Vertwijfeld nam ik het bordje aan, het was niet echt het ontbijt dat ik voor ogen had.
Ik zette het bord op de ontbijttafel en voorzichtig namen tafelgenoten en ik een krokante rakker en... dat was lekker!
Dat ik dat nooit eerder heb geweten. Niet dat ik ervoor pleit dat iedereen inktvisringen op het ontbijtmenu moet zetten, maar de calamares zijn echt de moeite waard om zelf te bakken. Wat een traktatie!

Ik heb pas geleden zelf een poging gedaan om ze te maken en met succes!

Hieronder het recept.



Nodig (schat zelf in hoeveel ringen je per persoon wilt serveren)

verse rauwe inktvisringen (visboer of op de markt)
melk
bloem
olijfolie om in te frituren of de frituur
citroenschijfje
klein beetje zout

Spoel de inktvisringen af en laat uitlekken. Doe de ringen in een kom en giet er melk overheen, net genoeg zodat ze onder staan. Laat ongeveer een kwartier weken. Laat hierna de ringen uitlekken in een vergiet.
Doe de bloem in een kom met een snufje zout. Haal de ringen door de bloem, zodat ze helemaal bedekt zijn.
Laat intussen de olie heet worden. Als je olijfolie gebruikt, doe dit in een diepe pan en gebruik een flinke laag van ongeveer vier centimeter diep.
Bak de ringen hierna in de olie totdat ze goudbruin zijn. Laten uitlekken op keukenpapier.
Leg op een bord en druppel citroensap erover uit of serveer het schijfje citroen apart bij de ringen.

Je kunt er eventueel chilisaus bij serveren voor een aziatische twist. Warm opeten!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten