woensdag 11 juli 2012

Bietjessalade met tzazikisaus


Deze heerlijke pittige salade verzon ik, ideaal voor de zomer. Een succes!
Alweer een tijd geleden kreeg ik bij een zogenaamd modern Grieks restaurant een amuse die bestond uit een plakje rode biet met een toefje tzaziki erop. De smaakcombinatie was heel apart; het zoete van de biet gecombineerd met het romige, knoflookachtige van de tzaziki! Verrassend en smaakvol.
Ik wilde laatst van de gekookte rode bietjes die ik in de koelkast had staan eens iets anders maken dan gekookte bietjes. In de zomer maak je salade! Dus had ik bedacht om er een salade van te maken en met de herinnering aan bovenstaande amuse in mijn achterhoofd, wilde ik er iets ‘Grieks’  van maken.
Ik moet zeggen dat het een zeer geslaagde salade was geworden met zoete, frisse, pittige en zelfs romige smaakelementen er in. Een smaaksensatie dus! Wij hebben hem inmiddels al een paar keer gegeten.
Ik heb geen echte tzaziki  gebruikt, maar een sausje op basis van creme fraiche met knoflook. Deze saus maakt het heerlijk romig en dit gaat heel goed samen met de rode biet.
De salade is lekker als groente bij de maaltijd, maar kan ook  bijvoorbeeld bij de bbq als bijgerecht. En het is bijna geen moeite om te maken!

Nodig:
gekookte rode bieten, in blokjes (kant en klaar pak bij AH)
1 rode ui in dunne ringetjes
half potje fetablokjes op olie
komkommer,  een stuk van ong. 12 cm, ook in kleine blokjes
om aan te maken; olijfolie, azijn, zout en peper

Saus:
3 eetlepels  creme fraiche
teen knoflook
1 plakje komkommer, ong. 1 cm dik
Peper, zout

Meng de blokjes rode biet met de uiringen, fetablokjes en blokjes komkommer tot een salade en maak aan met een paar druppels olijfolie en azijn, zout en peper.
Als je niet wilt dat de fetablokjes roze kleuren, doe deze dan op het laatste moment er doorheen en meng voorzichtig of laat ze bovenop liggen!
Voor de saus doe je 3 eetlepels creme fraiche in een schaaltje en verdun met twee eetlepels water totdat de creme fraiche iets vloeibaar wordt. (niet te dun natuurlijk) Knijp de knoflookteen hier in uit. Snijd het plakje komkommer in heel dunne reepjes en doe bij de rest van de saus. Maak op smaak met peper en zout.
Als je de salade  opdient, schep er dan wat van de tzaziki-saus overheen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten