woensdag 4 juli 2012

New In: Home Made Zomer

Dit fantastisch vormgegeven nieuwe boek van Yvette van Boven werd deze week bij mij bezorgd.
Leuk! Weer een nieuw kookboek. Dit keer zomerse recepten met fraaie foto's en mooie illustraties.
Ik was ontzettend benieuwd en heb hem inmiddels doorgelezen.
Wat vond ik er van?

De manier waarop Yvette schrijft is erg leuk. Ze schrijft heel luchtig en recht uit haar hart. Ik vond het echter wel een minpuntje dat ze de lezer met 'u' aanschrijft. Iets wat weinig voorkomt in kookboeken en afstand met de lezer creeert!
Met de vormgeving van dit boek is niets mis! Een gezellig en kleurig boek waarin de zomer centraal moet staan. De illustraties en kleine stripverhaaltjes, die Yvette ook zelf tekent, zijn erg leuk.

Helaas vond ik de zomerse recepten ver te zoeken. Er staan goede recepten in, maar ik associeer ze niet zozeer met zomer.
Ik verwachtte salades, pasta's en veel bbq recepten en vond (naar mijn mening) herfstachtige en winterse recepten. Of gewoon recepten waarvan je ze niet zo snel 'zomers' zou noemen. Zoals bijvoorbeeld de cantharellen paté, rilette van varkensvlees en gebakken kikkererwten.

Opvallend is, dat Yvette een 'inmaker' is. Er staan opvallend veel ingemaakte groenten, oliën en azijnen in.
Ook staan er veel recepten uit de franse keuken in. Niet zo gek, aangezien Yvette de helft van de week in Parijs woont. Te denken valt aan de macarons, eclairs en de tarte au citron. (Dit recept doet me erg denken aan dat van amerikaanse Key Lime Pie en wil ik zeker eens proberen!)

Wel 'zomers' zijn de vele koude drankjes en cocktails en de originele koude soepen in het boek.


Dit boek is erg leuk voor de kookboekenverzamelaar, vooral als je de eerste twee boeken van de Home Made serie ook hebt. Het is een mooi boek voor op de koffietafel, heerlijk om even in te bladeren.

Er staan vrij eenvoudige recepten in, waardoor je eigenlijk gelijk even naar de keuken wilt lopen om ze in elkaar te draaien, zoals met het receptje voor de abrikozenslof.

Wat ook erg leuk is, is de website van Yvette. http://www.yvettevanboven.com/
Je krijgt een beetje een kijkje in het drukke leven van Yvette; haar restaurant 'Aan de Amstel', de colums die ze schrijft voor o.a. Libelle en haar leven in Parijs. De website is net zo leuk vormgegeven als de boeken van Yvette. Niet zo gek als je bedenkt dat zij dit zelf allemaal voor eigen rekening neemt.
Yvette is populair en haar boeken worden al zelfs vertaald en in andere landen verkocht.
De manier waarop Yvette schrijft is lekker down to earth, alsof je in haar dagboek leest.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten