vrijdag 13 juli 2012

Smurfentaart en Knoedeltjestaart uit België




Mijn part-time buurvrouw komt uit België en woont nu ongeveer een jaar naast ons. Door haar leer ik steeds meer dingen over België, meestal over de taal of over het eten. (Overigens ook over italiaans eten, aangezien ze ex-italiaanse is, maar dit ter zijde) Soms zorgen die rare woorden en spraakverwarringen voor hilarische momenten.
L. is erg chauvinistisch als het België betreft, alles wat uit België komt is goed. Ik weet niet of je het chauvinistisch mag noemen. Als ik er over nadenk kan het ook voortkomen uit afkeer van Almere. En daar kan ik me volledig in vinden. Ik vind deze flutgemeente ook helemaal niks en sinds ik er woon ben ik plots een chauvinistische Zaanse geworden.  Vaak grappend: alles wat daar vandaan komt is goed! 
Maar eigenlijk is het ook zo; wat heeft Almere culinair eigenlijk te bieden? Ik kan werkelijk niets bedenken. Het enige leuke restaurant dat hoog op mijn favorietenlijstje stond (Braziliaans) is alweer failliet en mooie streekproducten uit Almere bestaan er niet. Geen Almeerse kaas of brood of gebak. Geen Almeerse honing of stroop of een gerecht, helemaal niets! Natuurlijk zijn er wel boeren in Flevoland die hun bio-producten op de markt brengen. Maar die staan er niet om bekend.
Wij hebben de Zaanse mosterd, Zaanse mayonaise, Beemsterkaas, Zaanse Duivekater, Verkade, Duyvis en ga zo maar door!

Maar goed, het ging over L., de Belgische buurvrouw , die het vorige week had over haar favoriete taart; Smurfentaart. Ik dacht gelijk aan smurfenijs. Blauw, met een citroen-kauwgomballensmaakje. Maar  volgens haar was het een taart met abrikozen, slagroom en helemaal bedekt met witte chocoladeschilfers. Ik kan me er iets bij voorstellen, maar associeer niets van dat met Smurfen! (rare Belgen)
Een andere befaamde taart die erg lekker zou zijn was de Knoedeltjestaart – of beter- Knoedelkestaart. Excuse me, wat?
‘Ken je dat niet dan, knoedelkes!’,  L. geeft met haar hoofd een knikkend gebaar naar mij en beeldt tussen duim- en wijsvinger het formaat van de kleine knoedeltjes uit. ‘Je weet  wel, van die soort suikerbolletjes’.  ‘O, je bedoelt kandij’,  zei ik. Maar nee, dat was het ook niet.
Ze zou deze week beide taarten meenemen. Ben benieuwd!
Gisteren was het zover, voilá, de Knoedeltjes- en Smurfentaart. Helemaal uit België voor mij meegenomen. Zo lief!
Wat blijkt, de Smurfentaart is een abrikozenvlaai, bedekt met witte chocoladeschilfers en de mysterieuze Knoedeltjestaart is gewoon een kruimelvlaai! Hahaha, de Knoedeltjes zijn kruimeltjes!
De taart was overigens heerlijk. Het was er één met vanillepudding met advocaat, bedekt met uitzonderlijk krokante kruimels.

En de met pure chocolade bedekte belgische wafel van supermarkt Carrefour die ik bij de thee kreeg ook! 'Tja, uit België he' was L.'s reactie hier op.

What's next  La Belgique?

Boven: Smurfentaart, onder Knoedeltjestaart

Geen opmerkingen:

Een reactie posten