vrijdag 21 september 2012

De lekkerste moussaka van Tessa Kiros

Mijn mooiste kookboeken zijn die van Tessa Kiros. De vormgeving is ontzettend mooi; vrolijk gekleurd en met oog voor detail, zoals reliëf op de kaft, of zelfs goudkleurige papiersneden! Rijk voorzien van kleurrijke foto's en mooie verhalen. Een absoluut juweeltje in mijn boekenkast is 'De smaak van mijn herinnering'.


Dit boek beschrijft de familierecepten van Tessa Kiros, met Griekse, Cypriotische, Italiaanse, Zuid-Afrikaanse en Noorse invloeden. Tessa heeft met al deze landen wel iets; haar afkomst, die van haar echtgenoot en de landen waar ze in haar leven gewoond heeft.

Ik maak altijd met succes de moussaka uit dit boek (ook de feta-spinazie hapjes in bladerdeeg!).
Helaas vind ik Tessa af en toe wat lang van stof wanneer het recepten de betreft en kan het naar mijn mening op een snellere manier.
Zo kook ik bijvoorbeeld de dag voordat ik moussaka wil maken een paar aardappels extra mee. Die bewaar ik in de koelkast, om de volgende dag snel te kunnen gebruiken.

Hieronder een ietsje aangepaste, snellere versie van het origneel.


Zo maak je hem:

Nodig voor 3-4 personen
400 gr gehakt
pakje tomatenpassata
glas witte wijn
1 kleine ui, gesnipperd
2 tenen knoflook, gehakt
2 el gedroogde oregano
1 laurierblaadje
1 el peterselie
olijfolie
1 grote aubergine
3 aardappelen, gekookt
zout, peper
ovenschaal van ongeveer 20x20cm

Bechamelsaus
2 el boter
2 el bloem
melk
handje geraspte kaas
1 ei
zout, peper
snufje nootmuskaat


Schil de aardappelen en kook ze gaar met wat zout.

Snipper de ui en de knoflook. Snijd de uiteinden van de aubergine en snijd daarna lange plakken van 5 millimeter dik.

Laat in een koekenpan olie warm worden en fruit de ui met de knoflook. Doe hierna de gehakt met de oregano en peterselie erbij en bak het gehakt rul met een vork. Voeg hierna de wijn toe en laat een beetje verdampen. Voeg vervolgens een half pakje tomatenpassata toe, samen met het laurierblaadje en wat zout en peper.
Laat de saus inkoken, totdat de saus dik is. Dit duurt ongeveer 20 minuten. Als de saus al droog is, voeg dan steeds wat passata toe.

Bak ondertussen de plakken aubergine lichtbruin in een koekenpan met olijfolie. Laat de plakken uitlekken op keukenpapier.
Snijd de gekookte, afgekoelde aardappelen in plakjes van 5 milimeter dik en bak ze in de koekenpan lichtbruin in de olijfolie. Laat uitlekken op keukenpapier.

Proef of de saus naar smaak is. Ik voeg soms wat extra wijn toe, omdat ik dat lekker vind. Soms ook wat extra oregano, zout en peper.

Bedek de bodem van de ovenschaal met de de helft van de plakken aubergine en daar bovenop de aardappelschijfjes. Doe hierop een laagje gehaktsaus en druk goed aan met een lepel. Hierop de andere helft van de aubergines en daarop weer een laagje gehakt.

Verwarm de oven voor op 190 graden.

Maak vervolgens de bechamelsaus.
Laat in een steelpannetje de boter smelten en voeg de eetlepels bloem toe. Blijf roeren en laat niet aanbranden!  Het bloemmengsel moet een minuut garen. Giet steeds een beetje melk erbij, de saus moet dik genoeg blijven, dus steeds kleine beetjes melk toevoegen. Als je ongeveer 400 ml saus hebt, heb je genoeg. Laat er een handje geraspte kaas in smelten. Klop een ei in een kom los en voeg die al roerend toe aan de saus. Haal de saus van het vuur en breng op smaak met wat nootmuskaat, zout en peper.
De bechamelsaus kan over de moussaka heen. Als je wilt, kun je hem nog bestrooien met wat kaas.

De moussaka kan nu de oven in, ongeveer 30 minuten totdat hij mooi bruin is.

Laat de moussaka goed afkoelen voordat je hem eet (maar eet hem wel warm). Dit komt de smaak ten goede.

Ik weet het, 't is veel werk, maar het resultaat mag er zijn. Als hij klaar is, trakteer je jezelf en je tafelgenoten op een heerlijk stukje moussaka, mmmm!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten