maandag 15 oktober 2012

English Scones

Alweer twee jaar geleden was ik voor het eerst in Londen. Ik was zeer onder de indruk van de mooie wereldstad. Alles lijkt zo traditioneel en chique en de mensen zijn beleefd. Zo anders dan in Nederland. I love it, dit is mijn stad.
Wij vonden het statige Grosvenor Hotel naast Victoria Station er zo mooi uit zien. Zo chique... We besloten om er een Afternoon Tea te boeken.

De theezaal  van het hotel zit aan de straatzijde van de Buckingham Palace Road en je kunt er vanaf de straat naar binnen kijken.
En vanuit de zaal kijk je uit op de Royal Mews, de stallen van Buckingham Palace.
Er staan bankjes en fauteuils met lage salontafels die mooi gedekt zijn. Met  smetteloos wit, gesteven tafellinnen en tafelzilver op de lage salontafels. Alles is zoals het hoort te zijn.
Wij kregen een tafeltje voor het raam. Eersterangs uitzicht dus!  We werden bediend door een ober in mooi wit rokkostuum en kregen een theekaart met keus uit vele soorten thee. Ieder kreeg zijn eigen theepot en als de thee op was, werd deze bijgevuld. Overigens werd alles op trolleys gebracht en werd de thee voor je ingeschonken.
We kregen een etagière vol lekkers en de ober legde uit wat alles was en in welke volgorde je het beste kunt eten. Het viel mij op dat er geen bonbons bij waren (zal wel door Nederlanders verzonnen zijn). Wèl hele mooie mini gebakjes en heerlijke sandwiches en scones. De clotted cream was zo dik als boter! Nooit geweten.
Zo’n Afternoon Tea bij het Grosvenor Hotel of ander chique hotel is een echte aanrader voor als je eens in Londen bent! Vraag om een tafeltje aan het raam en laat je heerlijk verwennen.  (Let op: niet te verwarren met The Grosvenor House, dat ergens anders zit!)
Inmiddels maak ik vaak zelf scones, uit het boek van Bill Granger;  Man in de keuken.
Het is totaal geen moeite om te maken. Even de ingrediënten mengen en de oven bakt ze in nog geen kwartier gaar! En het resultaat is vaak groots als je indruk wilt maken.

Zo verras ik mijn vriend met Valentijnsdag altijd met een ontbijtje op bed met deze scones. Samen met Ikea- perencider in champagneglazen (in plaats van champagne) en scrambled eggs met toast. Ja, zelfs door de week om 5 uur ’s ochtends. Dat heb je met Valentijnsdag nu eenmaal voor elkaar over. Toch?
Of eten we de scones bij het kerstontbijt, wanneer het buiten nog donker is en we ontbijten bij kaarslicht. Heerlijk mezelf weer even kind voelen in mijn warmste ruitjespyama  (van America Today) en cadeautjes uitpakken!
Wij geven voorkeur aan lobbig geslagen slagroom met weinig suiker in plaats van de dikke clotted cream. Kijk zelf maar hoe je ze eet!
Hieronder het recept;

Nodig
2 grote eetlepels poedersuiker
310 gram bloem
1 1/2 eetlepel bakpoeder
snufje zout
250 ml melk
30 gram boter, gesmolten
glas of uitsteekrondje van 5 cm doorsnede

jam
slagroom

Verwarm de oven voor op 220 graden.

Meng alle ingrediënten door elkaar heen. Kneed tot een soepel deeg. Als het te plakkerig is (dit gebeurt mij regelmatig) voeg dan nog een beetje bloem toe.

Leg het deeg op bakpapier en maak met je handen een plak van ongeveer 2-3 cm dik.
Steek met een glas of uitsteker rondjes uit het deeg. Maak van de restjes nog een scone.
Zet in de oven en bak tot ze lichtbruin zijn. Dit gaat snel, ongeveer 10 minuten.

Haal uit de oven en laat afkoelen.

Halveer de scones en besmeer met een dun laagje jam en een flinke klodder slagroom erop!

Tip: Als ik rozijnen in huis heb, doe ik wel eens een handje rozijnen  door het deeg heen.

















Geen opmerkingen:

Een reactie posten