dinsdag 2 oktober 2012

Fijn voorafje: Camembert uit de oven


Dit is zooo heerlijk..  en ook zooo makkelijk!

Ik kwam dit leuke receptje zowel in mijn food and travel-cookbook 'Winter in the Alps'  tegen, als op het leuke blog  www.shirleymok.nl. (leuke blog!)

Je kunt de kaasjes in hun houten doosje per persoon serveren, of lekker met zijn tweeën delen.
Je dipt met een knapperig broodje of (gekruide) soepstengel in de gesmolten kaas. Natuurlijk kun je ook knapperige groenten gebruiken.

En eigenlijk kun je alle kaasjes met een stevige korst gebruiken die in een houten bakje zitten, zoals bijvoorbeeld Chaumes.

Gebruik het dekseltje als extra versteviging om de bodem heen! De vorige keer had ik namelijk een 'kaaspizza' in mijn oven liggen!

Zo maak je het:

Nodig

kaasje in houten doosje (Camembert, Chaumes)
1 eetlepel honing
gedroogde tijm
(geroosterd) stokbrood of
grissini (soepstengels)

bakpapier

Verwarm de oven voor op 185 graden.
Leg een vel bakpapier in de oven.
Haal de kaas uit het houten doosje en verwijder het papier/ plastic dat om de kaas heen zit. Snijd de korst van de bovenkant van de kaas en plaats het kaasje terug in het houten doosje.
Giet er ongeveer een eetlepel honing overheen en strooi daarover wat tijm.
Zet de kaas in de oven en laat bakken totdat hij wat bruin wordt en de kaas bubbelt. Reken op ongeveer 15-20 minuten.

Ik zette mijn kaasje op een theelichtje om hem warm te houden. Hij koelt namelijk snel af, waardoor de kaas weer stolt.
Erg leuk als voorafje wanneer je gasten krijgt. Of gezellig met zijn tweetjes met een wijntje bij de film...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten