maandag 8 oktober 2012

Ultiem herfstgevoel: twee pompoengerechtjes!


De herfst is een van mijn favoriete seizoenen. Zowel op modegebied als culinair is het een rijk seizoen; alle fruitoogsten, bokbieren, wijnen, het wildseizoen en het begin van het culinaire restaurantseizoen plus de rijke herfstkleuren van mode en de prachtige natuur vind ik heel inspirerend.
Om ons huis is het al een paar weken aangekleed in herfststijl met mooie paarse heideplantjes, donkerpaarse sierkool en oranje pompoenen. Zo leuk!
En natuurlijk is mijn garderobe al aangevuld met leuke items in fijne herfstkleuren. Zo kocht ik laatst een mooie oranje pantalon en een bordeaux sjaal die ik bijna overal bij draag. Met natuurlijk matching nagellak van Dior erbij.
De fraaie pompoenen luiden in Amerika altijd het begin van Holiday Season in, met Halloween en Thanksgiving. En Amerikanen zijn er lyrisch over! Zij gunnen zichzelf heerlijke zoete pompoengerechten tijdens het najaar en beperken zich uitsluitend tot dit seizoen. Dat maakt de pompoen zoveel specialer, iets om naar uit te kijken.
Ik had nooit pompoen gegeten. Hooguit een flauw soepje in de bedrijfskantine. Voor mij niet inspirerend genoeg om thuis ook te maken.
Maar van pompoen kun je zoveel andere dingen maken. De Amerikanen zijn er niet voor niets zo enthousiast over.
Dus ik dook de boeken in en op internet om op zoek te gaan naar recepten met pompoen.
Ik kocht een kleine pompoen van ongeveer 15-20 cm en slachtte deze.
Pfff, wat een klus. Volgens mij was mijn exemplaar een oudje, want de schil was keihard en houtachtig. Niet om doorheen te komen! Na een half uur zwoegen kreeg ik hem doormidden en geschild. Was het niet toevallig een sierpompoen?
Nadat de pompoenblokjes gekookt waren proefde ik even en nee, het was geen sierpompoen. Pompoen is lekker! Nooit geweten..

Wat maakte ik ervan?
Ik maakte pompoenpannenkoekjes en gebakken pompoen op Siciliaanse wijze. Voor de pannenkoekjes moet je er puree van maken en dat bracht mij gelijk het op idee om de een keer aardappel-pompoenpuree te maken. Lekker feestelijk met kerst of zo!
Wat me verbaasde was, dat de kleine pompoen zoveel vruchtvlees gaf. Het leverde mij 500 gram puree op en stukken om partjes antipasti van te maken. Ik heb zelfs nog een stuk pompoen over om deze week nog een pittig bijgerechtje te maken.
Pompoenpannenkoekjes
Nodig
kleine pompoen 15-20 cm
1 dl melk
100 gram zelfrijzend bakmeel
2 eieren
1 zakje vanillesuiker
2 eetlepels suiker
1 theelepel kaneel
boter om in te bakken
suiker, kaneel om te bestrooien
creme fraiche of ijs als topping
Halveer de pompoen en schep de draden en zaden er uit met een lepel. Schil de pompoen en snijd blokjes van het vruchtvlees. Kook de blokjes in een pan met water ongeveer 10 minuten. Prik in de blokjes om te kijken of ze gaar zijn. Giet af en pureer met een vork. Voeg de overige ingrediënten behalve de boter toe en meng met een garde. Je hebt nu dik beslag.
Maak nu de pannenkoekjes. Ik maakte kleintjes door met een eetlepel een hoopje van het beslag in de pan te scheppen. Maak een beetje plat en bak ongeveer 4 minuten. Natuurlijk halverwege omdraaien.
Als ze klaar zijn, bestrooi ze met kaneelsuiker. Mijn vriend at ze met vanille ijs en slagroom en ik met een schepje creme fraiche er op (lekker friszuur, mmm goede combinatie!)

Pompoenpartjes op Siciliaanse wijze (antipasti, bijgerecht)
Nodig voor 2
kwart pompoen in partjes
1 teentje knofllook
olijfolie
theelepel suiker
snufje kaneel
peper
gedroogde tijm
wittewijnazijn
Neem een kwart van een schoongemaakte, geschilde pompoen en snijd partjes van ongeveer
0,5 - 1 cm dik.
Overgiet de partjes met olijfolie en bestrooi met een beetje peper. Verhit in een koekenpan een laagje olijfolie en knijp het teentje knoflook er in uit. Doe nu de pompoen erbij en bak ongeveer 3 minuten aan elke kant. Draai het vuur uit en bestrooi met de suiker en kaneel. Meng goed door elkaar en doe op een bord. Bedruppel met wittewijnazijn en laat een kwartier marineren. Strooi er wat tijm overheen. Ze zijn nu klaar om te eten!
Ik vond ze heel apart; zoet, zuur, knoflook alles tezamen... Wat vind jij ?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten