vrijdag 30 november 2012

Sint of Kerst: marsepeinen pompoentjes zelf maken!

Been there, done that... voor mij geen taarten meer!

Ik heb er het geduld niet meer voor. En de interesse ook niet meer. Het kwam drie jaar geleden als opwelling om een cursus taartdecoratie te volgen. Vele workshops volgden daarna en mijn technieken werden beter en verfijnder. Toen besloot ik zelf workshops te geven en opende mijn eigen volledig ingerichte workshop. Dit heb ik een jaar gedaan en ben daar afgelopen jaar mee gestopt. Ik was er gewoon helemaal klaar mee!

Deze taart en cupcakes zijn één van de vele dingen die ik gemaakt heb. Best leuk toch? Vooral de pompoentaart was erg mooi.




Ik geef géén recept of how to van de taart of cupcakes, omdat ik mezelf had voorgenomen dat mijn food-fashionblog helemaal NIETS met de taartenbusiness te maken zou hebben.

Maar, vanwege Sinterklaastijd, waar marsepein nu eenmaal bij hoort, geef ik een how to om zelf leuke  marsepein pompoentjes te maken.
Het is heel eenvoudig en je kunt ze in alle maten maken die je wilt!

Je maakt ze zo;

Nodig
marsepein
oranje voedselverf
oranje eetbaar kleurpoeder
groene voedselverf
groen eetbaar kleurpoeder

mesje
stokje
2 dune, schone penseeltjes
keukenpapier

Kleur je marsepein oranje en een klein gedeelte groen voor de steeltjes.
Rol tussen je handen een bal van de grootte die je wenst. Druk de bal een klein beetje plat.
Maak met een mesje inkepingen, van boven naar beneden.
Duw nu met de zijkant van een stokje of als je een dun handvat aan een mes ofzo hebt die ronde kanten heeft, over de snedes heen. Je maakt de sneden nu minder scherp, maar wel iets breder.
Je mag wel een beetje duwen, zodat er een bredere kloof ontstaat op de plek van de snede. Er ontstaan nu 'zachte' hoeken.
Leg het bolletje neer en duw met je duim voorzichtig een holling in de bovenkant.

Rol van de groene marsepein een worstje, waarvan je de uiteinden plat maakt. De onderkant mag breder zijn. Deze zet je op de pompoen.

Doe wat oranje kleurpoeder aan je penseeltje en veeg overtollig poeder af aan een keukenpapiertje. Veeg de poeder in de groeven. Maak een veeg-beweging en kijk uit voor donkere plekken. (net zoals bij make-up!)
Doe wat groen kleurpoeder aan een penseeltje en veeg overtollig poeder af aan een keukenpapiertje. Laat vanaf de aanzet van de steel wat groen poeder over de bovenkant van de pompoen uitvegen. Je moet met je penseel van de steel af vegen. Dan is het groen bij de steelaanzet donker en vaagt uit over de bovenkant van de pompoen.

Leuk om cadeau te geven, op een schaaltje, op taarten of cupcakes!

De spullen zijn in hobbywinkels en taartdecoratiewinkels te koop.
Je kunt het eetbare kleurpoeder eventueel weglaten. De diepere kleureffecten heb je dan niet!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten