woensdag 28 november 2012

Cassoulet met linzen, kip, vlees en wijn

Deze cassoulet is zo smaakvol! Echt heerlijk met spekjes, knoflook en tijm.Vooral als je van linzen houdt is dit erg lekker.
I love linzen, maar had er nog nooit mee gekookt. Hooguit uit een blik, maar ik vond dat geen succes.

Ik maakte gisteren van gedroogde rode linzen deze stoofschotel. Op de foto van het recept stonden mooie linzen afgebeeld. De mijne zijn helaas stukgekookt! De volgende keer gebruik ik andere die hopelijk wel heel blijven.

Nodig voor 4:
200 gram linzen (groene of linzen die niet stuk koken)
2 teentjes knoflook, fijngehakt
klein bakje spekreepjes
3 chipolataworstjes
3 tomaten
4 kipbraadsticks
1 pot kippenbouillon met stukjes kippenvlees van 340 ml
100 ml rode wijn
300 ml water
2 tl tijm
2 laurierblaadjes
peper
olijfolie

Zet een pan water op om aan de kook te brengen.

Bak de kipbraadsticks buin in een braadpan met de olijfolie.
Snijd de chipolataworstjes in stukken van 3 cm. Voeg na 5 minuten de fijngehakte knoflook, spekreepjes en worst toe aan de kip. Laat 5 minuten zachtjes meebakken.

Kruis de tomaten in en dompel ze onder in de pan met kokend water. Haal de tomaten er uit en haal de schil er af. Verwijder de zaden en snijd het vruchtvlees in blokjes.

Haal het vlees met de knoflook met een schuimspaan uit de braadpan en doe de tomatenblokjes er in. Laat even bakken. Voeg de rode wijn, pot kippenbouillon en het water toe, samen met het vlees, de tijm en de laurierblaadjes.

Was de linzen en voeg ook toe aan de stoofpot. Maal wat zwarte peper er overheen.

Laat de cassoulet 30 minuten afgedekt zachtjes gaarstoven.
Opdienen in diepe borden.

(Hoewel de smaak perfect was, vond ik mijn cassoulet vrij nat. Volgende keer probeer ik het met iets minder vocht.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten