vrijdag 23 november 2012

Leuk! Een echte Amerikaanse diner in Almere

Leuk! Een echte Amerikaanse diner in Almere!
Vooral als je in The States wel eens in een echte diner gegeten hebt.
Hij staat alweer een tijdje in Almere, maar we waren er nog niet naar binnen geweest.
Van de buitenkant is het een indrukwekkend plaatje, middenin het recreatiegebied Beatrixpark.


Het is een originele diner uit 1939, die naar Nederland geïmporteerd is. En net op tijd, want tegenwoordig mogen diners niet meer geëxporteerd worden uit Amerika, omdat ze beschermd cultuurgoed zijn.
Ik wilde graag testen of de diner zijn naam eer aan deed.
Gisteravond gingen wij er een hapje eten en ik vond het een succes.
De diner is zo gezellig; knus en mooi verlicht. Je gaat terug in de tijd! Hij is nog volledig origineel en dat maakt het zo leuk. Er staat en jukebox en er klinkt zachtjes op de achtergrond muziek uit de jaren’50-’60.  Je zit in zitjes met rood leren banken met een tafeltje in het midden. Of op een kruk aan de glimmende bar.
De menukaart bestaat uit Amerikaanse dingen, zoals een ontbijtje met scrambled eggs en pancakes, snacks (starters), broodjes en maaltijden. Je moet dan denken aan steaks, ribs en burgers. Natuurlijk moet je geen haute cuisine verwachten.


Ik wilde graag de dingen proberen die ik in Amerika ook altijd at. Goed vergelijkingsmateriaal met the real deal, toch?
Ik bestelde een chocolademilkshake, die in een hoog glas geserveerd werd. Net als in het echt!
We namen nachos met pittige kaassaus en gefrituurde uienringen. Beiden waren heerlijk. Hoewel ik de uienringen niet zo op de originele vond lijken en de portie ook niet bepaald Amerikaans was. (Ik denk terug aan een bord met  hoog opgestapelde dunne, krokante uienringen.)


Als hoofdgerecht namen we allebei een chili-burger – dachten we..
Een chiliburger heb ik vaak in The States gegeten;  het is een hamburger met een schep chili con carne er bovenop. De smaak moet lekker pittig zijn. Je hebt daar ook chili-dogs, eigenlijk hetzelfde, maar dan met een hotdog.
Maar toen onze broodjes kwamen, bleek er alleen chili con carne op te zitten. Geen burger dus! We dachten eerst dat ze de hamburger vergeten waren. Maar we hadden de menukaart niet goed gelezen en het bleek een chili-cheese broodje te zijn, die op de menukaart tussen de hamburgers stond. De chili was overigens wel heerlijk en het broodje was lekker knapperig.
De friet was heerlijk gekruid, echt lekker.

Ik zag grote steaks gebakken worden (echt heel groot) en burgers voorbij gaan en die zagen er goed uit. We hebben ze helaas niet getest. (komt vast nog een keer!)
We bleven lekker lang zitten en de gastvrouw en eigenaar zijn hartelijke mensen die je een welkom gevoel geven.
Ik denk dat we er vaker naartoe gaan, alleen al vanwege de heerlijke laid- back ambiance, de mooie wandelomgeving en de heerlijke snacks.
Ze hadden trouwens ook carrotcake en andere Amerikaanse taarten! Omdat ik zo vol zat, ging die er helaas niet meer in. Maar als ik binnenkort ga wandelen, ga ik even langs voor een warme chocolademelk met een punt carrotcake!
Dit is echt een aanrader. Ben je in Amerika wel eens in een diner geweest en wil je dat hier opnieuw beleven? Dan moet je zeker een keer gaan. Gezellig op een vrijdagavond (daarna naar de film?) of op een zonnige zondagmiddag.
Ben je een liefhebber van de jaren ’60 en hou je er van om originele spullen te bewonderen? Dan moet echt eens gaan.
En hou je van lekkere Amerikaanse snacks? Ga dan zeker! Je krijgt hier het echte werk en het is absoluut niet amateuristisch.
Soms zijn er live optredens en wanneer het meertje voor de deur bevroren is en mensen komen schaatsen, is er koek en zopie.

Het is even zoeken en een wandelingetje door het park. Je kunt parkeren bij de sauna langs de Beatrixpromenade in Almere. Volg de lantaarnpalen door het park en je ziet de blauwe neonverlichting door de bomen heen schijnen.

En reserveren is misschien een aanrader, hij zit namelijk snel  vol!
Gateway Diner, Beatrixpromenade 7, 1312 AZ Almere







Geen opmerkingen:

Een reactie posten