donderdag 3 januari 2013

Bonne Annee! Parijs is een heerlijke stad

Wij besloten er een paar dagen tussenuit te gaan. Zomaar op de bonnefooi, met een mini-koffertje met kleding en goede wandellaarsjes.
We kwamen uit in Parijs. Zonder reservering wisten we een kamer te bemachtigen bij het Ibis hotel in het centrum.
Vijf dagen (eet)plezier!


Ik was vroeger wel eens in Parijs geweest, maar vond het niet echt bijzonder. Nu vond ik het fantastisch. Wat een schitterende bouwwerken en wat een mooie stad is het! Ik zou er zo nog een paar dagen naartoe willen gaan.

Er valt op zowel modegebied als op culinair gebied genoeg te doen.
Aan dure designerwinkels is er niet te kort. Verschillende buurten hebben deze high-end winkels. De sfeer is natuurlijk erg leuk. Je moet denken aan het warenhuis Galaries LaFayette (foto's hieronder), de buurt St.Germain en de Champs Elysees.



Aan eet-en delicatessenwinkels is er ook genoeg te vinden. De kleine straatjes hebben genoeg bakkerijen, slagers en vooral veel viswinkels.

genoeg vinoisserie bij de bakkers


Wat viel op?
Ten eerste vond ik Parijs een dure stad; nergens kun je een kop koffie of thee of een glaasje cola onder de vier euro krijgen. (heus!)

Opvallend vond ik de grote stukken (varkens)vlees die overal aan het spit hingen. Dat zie je bij ons in Nederland nergens.

Ook waren er veel fonduerestaurants, wat je bij ons zelden tegenkomt.

Je wordt er doodgegooid met foie gras. Hier verboden, maar daar een ware delicatesse, die groots uitgestald wordt tussen de luxe-artikelen bij de slager of zelfs in de dure warenhuizen.



In vele straatjes staan de viswinkels buiten met kreeft, krab en oesters op ijs. Sommige boden er glaasjes witte wijn bij en af en toe zag je Fransen even stoppen om een oester naar binnen te slurpen, onder het genot van een wit wijntje. Zo chique! Bij ons in Amsterdam stoppen ze voor een kroketje uit de muur!


Ook de groentewinkels hebben stallen op straat, waar vanalles verkocht wordt wat bij ons moeilijk te krijgen is. Zoals bijvoorbeeld vele paddenstoelensoorten, waaronder de zwarte Trompets de la mort.



De 'echte' Franse specialiteiten zijn in de meeste restaurants terug te vinden. Dan bedoel ik de kleinere dingen zoals de croque monsieur, croque madame, iles flottantes, tarte au citron.

Iles flottantes (was niet lekker!)

Ook opvallend; de uitverkoop was er nog niet begonnen.Uit latere research blijkt dat deze pas 6 januari begint.

En, wat voor ons een beetje een tegenvaller was, er is geen of nauwelijks vuurwerk tijdens de jaarwisseling. Ook dit heb ik even gegoogeld en het blijkt dat er nooit vuurwerk afgestoken wordt tijdens de jaarwisseling.
Wij stonden gewapend met twee fluoriserende plastic champagneglazen en mini-flesje bubbels in de spoelende regen onder een parapluutje bij de Eiffeltoren te wachten op het grote moment. Helaas bleef het grootse spectacel uit... (er schijnt op 14 juli, een nationale feestdag in Frankrijk vuurwerk afgestoken te worden bij de Eiffeltoren)

Wat aten we?
We ontbeten in de heerlijkste bistro's en bakkerijen. Cliché maar waar; stokbroden en croissants maken kunnen ze, die Fransen!


le petit déjeuner, ontbijt
Ik bestelde verschillende keren een tarte au citron en ben helemaal fan! Binnenkort maak ik er zelf ook één! Goddelijke friszure taart met schuim er bovenop, die overigens nog zacht is.



De croque madame was heerlijk. Evenals de omelet. Grote, smeuige omelets krijg je in dit land
.

De macarons die wij kochten vielen wat tegen...
Overigens stond er bij Laduree op de Champs Elysees een hele lange rij, die tot ver over te stoep doorging.
Ik kocht ze dan ook niet daar maar in een ander schattig macaron-winkeltje (daar zijn er veel van)



We aten pasta, pizza ('n vierkante), een stoofpotje met vis, grieks (de lekkerste moussaka die ik ooit gegeten heb), kaasfondue.


De kaasfondue was ook de lekkerste die ik ooit gegeten heb. Hij bestond uit drie kazen.Geen idee welke en ik had ook geen zin om het te vragen aan de onaardige ober. Hij was heerlijk romig van smaak. Ik ga eens op zoek naar het recept.


Wat deden we?
We bezochten alle toeristische dingen. De gebouwen en afstanden waren immens. Het mooiste vond ik het Operagebouw, vooral 's avonds verlicht. Natuurlijk bekeken we ook de Notre Dame, Grand en Petit Palais, het Louvre, de Madeleine, Place de la Concorde, Sacre Coeur en Montmartre en nog veel meer.

Arc de Triomphe, ook al zo'n groot bouwwerk
We zijn in de Eiffeltoren geweest en trotseerden een 'kleine' wachtrij van anderhalf uur. We waren dan ook een uur voor openingstijd er naartoe gegaan. De mensen achter ons hebben er ongeveer 3 uur of langer over gedaan, schat ik.

Advies voor als je ook wilt gaan?
- Als je voor budget wilt gaan; reserveer dan in Nederland van tevoren, inclusief een ontbijt.

- Kijk eerst op de menukaart voor je ergens gaat zitten; wij betaalden ergens voor een koffie € 8 en een water € 9 . En ergens bestelden we een wijntje, dat werd een fles van € 20 omdat ze geen losse glazen wijn schonken.

- Leuke winkels die niet per sé designerlabels zijn vind je in het gebied van de Opera. Daar zit overigens wel het duurste warenhuis van Parijs, Galeries LaFayette.

- Leuke restaurantjes vind je in de buurt nabij de Notre Dame (aan de overkant van de Seine), in St. Michel. Het is hier alleen erg toeristisch.

- Leuke eetwinkeltjes en delicatessen vind je in de buurt van Montmartre.

- Maak gebruik van de metro. Tienrittenkaartjes kosten maar € 11,70

-Lees eerst in over Parijs; waar zitten de leuke achteraf-straatjes waar weinig toeristen komen en waar je fijne delicatessen kunt kopen. En welke dingen wil je bezoeken. Dat hadden wij niet gedaan, helaas!
Ik had meer tijd willen besteden aan het zoeken van dit soort buurten, maar helaas had ik dat niet. Ook hebben we niet de moeite genomen om eens in een franse supermarkt te kijken en te shoppen..

-Bestel een tarte au citron en ga eens kaasfonduen.

- Ga! Het is een fantatisch mooie stad.

weer eens wat anders dan een suikerklontje; figuurtjes voor in de koffie

taartje met chocolade wereldbol en vliegtuig

 

deze kocht ik



Geen opmerkingen:

Een reactie posten