dinsdag 22 januari 2013

Fondue Mexicana

Eén van mijn voornemens voor 2013 is om elke maand iets te maken uit een van mijn ongebruikte kookboeken - en dat zijn er veel.
Waarom ook niet? Ik heb er zoveel en ik moet er gewoon tijd voor maken... ik was vergeten hoe leuk dat eigenlijk is; bladeren door een van mijn boeken, iets uitkiezen, de spulletjes halen en gewoon doen!
Zo maakte ik afgelopen weekend uit het boekje 'Fondue bij jou of bij mij thuis' de Mexicaanse kaasfondue.
En met succes! Hij was heerlijk!
Het originele recept schrijft 6 chilipepers voor, maar dat leek met een tikkeltje aan de hete kant. Ik koos voor 6 jalapeno-schijfjes uit een potje. Dat was al pittig genoeg!
De fondue bestaat uit mozarella, die heel moeilijk smelt. Hou er dan ook rekening mee dat er lange draden mozarella ontstaan bij het dippen.

In dit boekje staan overigens allemaal goede fondue-ideetjes; wat dacht je van een 'Thaise' fondue, waarbij je zeevruchten in een gepeperd kokosmengsel dipt?!
Ik kocht het boekje bij Selexyz/ V&D voor € 7,99

Nodig:
500 gr mozarella
250 ml Corona bier
1 el citroensap
halve rode paprika in blokjes
1 teen knoflook
6 plakjes jalapeno pepers uit een potje
1/2 tl paprikapoeder
snufje gemalen komijn
2 el bloem

Verhit het bier in een pan op hoog vuur tot het bier schuimt. Voeg het citroensap, de chilipepers en de paprika toe en draai het vuur lager.

Snijd de mozarella in reepjes en meng met de bloem, paprika en komijn. Draai het vuur weer hoger en schep steeds wat mozarella in de pan met bier. Blijf goed over de bodem roeren. Als alle kaas gesmolten is, voeg de teen knoflook toe. Deze hoeft alleen doormidden gesneden te worden.

Je kunt heerlijk je tortillachips erin dippen, maar ook stokbrood of groenten, zoals bijvoorbeeld cherrytomaatjes.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten