woensdag 16 januari 2013

Gerookte knoflook en Franse worstjes in Haarlem

Ik wilde al een tijdje gerookte knoflook proberen. Ik had ze namelijk gezien op de website van Smokey Al. http://www.smokey-al.nl/
De knoflook wordt 10 dagen 'koud' gerookt, waardoor hij niet gaar wordt, maar toch het rook-aroma aanneemt. Het is een soort van conserveren, waardoor je de gerookte knoflook wel een jaar kunt bewaren.

Toevallig kwam ik op de markt van Haarlem een kraam tegen met Franse specialiteiten, waaronder heel veel verschillende soorten Franse gedroogde worsten en strengen met gerookte knoflook.

Ik kocht twee worstjes en een bol gerookte knoflook. Volgens de sympathieke verkoopmeneer zou je de knoflook op en in alles kunnen gebruiken, zolang je hem maar niet perst. Je zou hem zo op een toastje kunnen eten..
Eenmaal thuisgekomen deden we de test; hoe lekker is gerookte knoflook eigenlijk?

Ik vond hem ondanks dat hij gerookt is nog steeds erg scherp. In eerste instantie denk je met een gewoon plakje knoflook te maken hebt. Je brandt bijna je tong eraan! Later volgt een zachte, rokerige smaak. Véél later pas.(Te laat, naar mijn oordeel)
Ik vond het niet lekker genoeg om er een hele streng voor € 12,50 van te kopen...
De worstjes waren daarentegen erg lekker. We kochten een gerookte en een worstje met eekhoorntjesbrood erin. Vooral de laatste was heerlijk en zeer aan te raden! Overigens zijn er zoveel verschillende smaken, dat ik wel eens terug zal gaan om ook de andere smaken te proeven.

De kraam staat op de zaterdagmarkt in Haarlem.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten