donderdag 10 januari 2013

Worteltaart met cream cheese frosting


Ik vind worteltaart altijd erg lekker, vooral de echte Amerikaanse, waarbij de cream cheese frosting heerlijk friszuur is en de cake superluchtig. 
Er zijn alleen zoveel recepten, waardoor het lastig is om de lekkerste, luchtigste en meuigste eruit te pikken. Zo luchtig en smeuig als in Amerika heb ik hem in Nederland helaas nooit gegeten.
Ook nu deed ik een poging met onderstaand recept met als resultaat een stevige, smeuige taart. Hij was wel lekker!
Ik maakte worteltjes van marsepein, maar vergat dat de glazuur zurig is, waardoor de marsepeinen worteltjes gingen smelten na een paar uur. Geen goed plan dus!

Nodig
200 gr wortel, geraspt
150 gr suiker
2 eiren
200 gr zelfrijzend bakmeel
200 gr boter
1 zakje bakpoeder
1 tl kaneel
1 tl koekkruiden of Aspen Mulling (deed ik wel)
handje gehakte walnoten
handje rozijnen
1 tl sinaasappelrasp
pakje roomkaas
poedersuiker
vanille essence

Verwarm de oven voor op 180 graden.
Rasp de wortel, dit mag grof.
Maak de boter in een mixer zacht en romig en voeg de suiker en daarna de eieren toe. Doe hierna de overige ingrediënten erdoor, behalve de roomkaas, poedersuiker en vanille.
Mix tot een goed beslag.
Vet een bakvorm in en doe het beslag er in. Zet in de oven voor ongeveer een uur. Prik met een sateprikker om te kijken of de cake gaar is.
Maak ondertussen de glazuur. Dit gaat op smaak! Roer de roomkaas los en doe er een druppeltje vanille doorheen en een schepje poedersuiker. Je kunt de glazuur zo zoet maken als je wilt. Ik houd van zurige (roomkaas-smaak), dus ik gebruik weinig suiker.
Als de cake gaar is, haal uit de oven en laat afkoelen. Wanneer hij afgekoeld is, besmeer met de cream cheese frosting.

Hou je niet van walnoten of rozijnen, dan kun je ze altijd weglaten!
Wees voorzichtig met de sinaasappelschilletjes, deze kunnen de smaak overheersen. Dan smaakt je taart naar sinaasappeltaart.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten