woensdag 6 februari 2013

Getest: Tagine Kit van Al'Fez

Deze Tagine Kit van het merk Al'fez stond al tijden in mijn keukenkastje om getest te worden. De couscous zou 'jeweled with apricots en aromatic spices' zijn, evenals de saus. Dit klinkt very 1001-nacht, vind je niet?  Je hoeft alleen een blikje tomaten en kipfilet toe te voegen. En natuurlijk water voor de couscous.
Normaal ben ik niet zo van de potjes, pakjes en zakjes en maak ik veel liever dingen zelf.
Maar in de Marokkaanse keuken ben ik niet zo thuis, dus dit wilde ik wel eens proberen. Dat beloofde wat!

Wat zit er in en hoe werkt het?
Het doosje bevat een zakje couscous dat gekruid is en voorzien van o.a. stukjes abrikoos.
Verder nog een zakje kruidenmix dat er gevaarlijk geel uitziet en een zakje vloeibare kruidenpasta.
Het is heel simpel; ik krijg het idee dat dit astronautenvoedsel is. Na meerdere keren het doosje te lezen wil eindelijk geloven dat er zo weinig in hoeft.
Ik snij een kipfilet in blokjes, doe de kruidenmix en tomaten erbij en even later de kruidenpasta. Dit moet 15 minuten op het vuur staan.
Ondertussen moet er bij de couscous wat gekookt water. Doorroeren en deksel erop.

Ik verwacht straks een pan vol smeuige couscous. Helaas ben ik niet in het bezit van een echte tagine. Dat zou leuk geweest zijn.
Ik spotte ze trouwens laatst in de Le Creuset-winkel. Ze hadden er kookboekjes bij, zodat je een echte tagine kunt maken.

Wat is het resultaat en wat vond ik er van?
Na een aantal minuten roer ik de couscous los. Het ziet er droog en plakkerig uit. Bovendien is het heel weinig en zodanig afgekoeld dat het klontje boter dat er doorheen geroerd moet worden niet meer smelt. De couscous smaakt naar niks. De abrikozen heb ik in geen enkele hap geproefd.

De saus met kip ziet er lekker uit. Helaas blijkt dit niet waar te zijn. Ik proef een zoute saus die verder geen smaak heeft. Het zou ook verkocht kunnen worden in een zakje met 'Mexicaanse kip' of een andere naam er op. Het is gewoon zout en tomatenachtig. Ik mis zowieso de toevoeging van verse groenten en fantasie in dit gerecht.

Dit smaakt totaal niet Marokkaans! Wat een misser!
Maar ja, wat moet je ook verwachten van een 'dinner kit', waarin een complete maaltijd in de vorm van poeder verstopt zou zitten?

De tagine kit en het merk Al'fez is onder andere te koop bij de Vomar supermarkt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten