dinsdag 19 februari 2013

Toen ik voor het eerst oesters at..

Was ik aangenaam verrast. Nooit gedacht dat ik ze ooit zou eten. Het idee om zo'n levend wezentje met je kiezen kapot te maken, om vervolgens rauw door te slikken..daar gruwel ik van. Toch is het pas vier dagen geleden.


Afgelopen week waren we een paar dagen naar Brussel. In ons driegangenmenu zaten ook oesters en mijn vriend, de held, koos ze als voorgerecht. Ik kon het mij niet voorstellen. Mr.-ik eet geen schimmelkaas, want je eet immers ook geen beschimmeld brood- had ze zowaar besteld. Overigens schrok hij wel toen ik er over begon dat de arme stakkertjes nog levend zijn, maar dat weerhield hem er niet van om ze toch te eten.
Hij was echt verrast en door zijn enthousiastme zette ik mij over de angst heen en probeerde er ook één.
De smaak was verrassend en fris, echt heel bijzonder. Snotsmaak? Zeesmaak? Nee! Allebei niet.

Ik vond het naar frisse limoensap met zout smaken. Zo fris als de geur van de zee en niet de smaak van de zee. De smaak van de geur van zee in je mond.
Zoiets als een margharita met zout langs het randje van je glas.

Later die week namen we wat oesters on the go; staande bij een buitenbarretje bij een viswinkel. Daar kun je oesters bestellen onder genot van een wit wijntje, gewoon even tussendoor en dan hup weer door.
Heel populair bij onze zuiderburen en ook in Parijs spotten we dit coole fenomeen. Helaas heb je dit in Nederland niet.

Ik kan het iedereen aanraden om eens een oester te proberen, gewoon om het eens te proeven.

En maken oesters hun reputatie als afrodisiacum waar? Ik denk het niet. Bij mij had het in ieder geval niet die werking. Ik denk dat het meer een beetje een placebo-idee is; als je er in gelooft, werkt het vanzelf!

Nodig:
oesters op ijs
halve citroen
eventueel wat peper uit de molen
witte wijn

Steek de oesters open met een kort, breed en scherp oestermes; begin bij het scharnier en snijd een stukje in. Wrik de schelp dan open door het te draaien. Snijd het vlees voorzichtig los van de schelp, maar laat in de schelp. Wees voorzichtig en knoei het vocht niet. Het vocht drink je namelijk ook.
Druppel wat citroen over de oesters. Slurp naar binnen en kauw lichtjes. Helemaal doorkauwen is niet gewenst.
Eventueel wat peper er overheen malen.

Succes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten