maandag 11 maart 2013

Ceasar salad-maaltijdsalade met klassieke dressing



Ik Amerika bestelden we altijd de Ceasar Salad. Hier zijn de Amerikanen goed in. Zo heerlijk als daar heb gegeten, hebik ze in Nederland (of andere landen) nergens gegeten. Hoe komt dat toch? Wat is het geheim? De flesjes ceasar-dressing uit de supermarkt slaan de plank altijd mis, ook al zijn ze van 'goede kwaliteit' (lees: duur) of van een Amerikaans merk.

Ik ging op zoek naar een goed recept om de Ceasar Salad uit Amerika te evenaren...
Best moeilijk. Ik vond een recept voor de klassieke dressing en probeerde hem. De smaak was goddelijk! Deze saus wilde ik zo wel oplepelen.

Om er een maaltijdsalade van de maken voegde ik wat kipfilet toe, zodat de salade iets meer vulde.

Het origineel vergt uitgebakken baconstrips, welke je er aan de zijkanten van de salade in prikt. Dat had ik  niet (geen bacon in huis) Wel voegde ik wat cherrytomaatjes toe.

Nodig
plakjes witbrood
2 el knoflookolie
4 plakken bacon
krop Romaanse sla, of zakje ijsbergsla
10 ansjovisfilets (blikje)
geraspte Parmezaanse kaas
krullen Parmezaanse kaas, voor garnering
gedroogde peterselie, zeezout

Optioneel:
1 gebakken kipfilet
cherrytomaatjes

Voor de dressing
1 eidooier
2 tenen knoflook, geperst
2 tl mosterd
2 ansjovisfilets
2 el wittewijnazijn
1 el worchestershiresaus
175 ml olijfolie

Verwarm de oven voor op 180 graden.
Besmeer de plakjes brood met knoflookolie en leg in de oven. Ze moeten krokant worden, om er later croutons van de snijden.
Als het brood goudbruin is, haal uit de oven. Bestrooi met peterselie en zeezout en snij in blokjes.

Bak de bacon krokant en laat uitlekken op keukenpapier.
Scheur de sla in stukken en doe in een grote schaal of in diepe borden.
Als je kipfilet wilt gebruiken; bestrooi met wat peper en zout en bak in een koekenpan. Laat afkoelen en snijd of scheur in stukken.
Voeg de croutons ansjovis en parmezaanse kaas aan de salade toe. Steek de bacon aan de zijkanten in de salade.

Maak de dressing door de eidooier, knoflook, mosterd, azijn, ansjovis en worchestershiresaus in een keukenmachine te mengen. Voeg in een dunne straal genoeg olijfolie toe, voor een dikke, romige dressing. Voeg zout en peper naar smaak toe. Ik deed er nog wat geraspte Parmezaanse kaas doorheen.

Giet de goddelijke dressing over de salade en bestrooi met wat extra kaas.
Garneer eventueel met wat cherrytomaatjes langs de rand van het bord.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten