dinsdag 5 maart 2013

Thaise kokossoep met garnalen



Na de heerlijke kokossoep die ik had gegeten bij Songkhla in Den Haag (zier eerdere blogpost!),  was ik totally inspired om het zelf ook eens te maken. Na een beetje struinen op internet, kwam ik het volgende recept tegen. De soep was heerlijk en kwam dicht in de buurt bij de soep die ik in het restaurant gegeten had.
Het kan zijn dat je naar een toko moet voor de ingrediënten. Bij onze Vomar kwam ik echter al een heel eind!
Zo maakte ik hem:

Nodig
grote, rauwe garnalen, schoongemaakt
stengel citroengras
4 cm laoswortel
3 citroenbladeren
2 rode pepers
10 boschampignons
3 el limoensap
blik kokosmelk 500 ml
vissaus
suiker
koriander

Snijd het citroengras in stukken van 3 cm en de laoswortel in dunne plakjes. Kneus de rode pepers samen met het citroengras een beetje met een vijzel. Maak ze niet stuk. Het citroengras is namelijk niet lekker om te eten en grote stukken kun je tijdens het eten makkelijk verwijderen, evenals de laoswortel.
Snij de boschampignons door de helft, of bij grote exemplaren, in plakjes.
Doe de kokosmelk in een pan en breng aan de kook. Doe de garnalen en de champignons erbij en laat gaar worden tot de garnalen roze kleuren.
Draai het vuur lager en voeg de andere ingrediënten toe. De vissaus en suiker voeg je naar smaak toe. Proef dus steeds even of er nog wat bij moet. Ik gebruikte meer dan in het originele recept stond.

Om de soep iets voller van smaak te maken, voegde ik nog een paar lepels visbouillon toe.

Hou je niet van pittig? Gebruik dan 1 rode peper, of zelfs een halve. Je kunt altijd later meer toevoegen!

Leg bij het serveren een pluk verse koriander op de soep.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten