donderdag 2 mei 2013

Groene asperges met botersaus en ham


Dit is een lekker licht lentegerechtje!

Zoals ik al eerder schreef, vind ik groene asperges veel lekkerder dan witte. De smaak is voller en zoeter.

Deze keer stoomde ik ze in de stoomoven. Heb je geen stoomoven? Stoom ze dan in een stoommandje boven een pan kokend water.

De botersaus is een klassieke saus, die je nog kunt aanvullen met een gesnipperd hardgekookt eitje.

Ik bakte er nog een beenhammetje in de oven bij. Een goede combi!

Nodig
groene asperges
plakjes ham
paar lepels roomboter
gedroogde peterselie
geraspte kaas
peper, zout

Snij de onderste gedeelten van de asperges, ongeveer 3 cm. Schil eventueel de buitenste laag van de asperges. Dit hoeft overigens niet per se. Ik doe het altijd wel, zodat ze naar mij idee wat zachter en eerder gaar zijn.
Stoom de asperges ongeveer 7 minuten in de stoomoven of in een stoommandje gaar.
Ik hou altijd wel van een bite, dus het kan zijn dat je jouw asperges langer wilt stomen. Prik even met een vork om te kijken hoe gaar ze zijn.

Smelt de roomboter in een steelpannetje op laag vuur. Strooi er wat peterselie overheen.
Leg de asperges op de borden met daarop een plak ham. Overgiet met de botersaus en bestrooi met geraspte kaas.
Bestrooi eventueel met wat peper en zout uit de molen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten