vrijdag 19 juli 2013

BBQ-Paprika's gevuld met teriyakisaus en roomkaas


Eén van mijn favoriete kruiden is dille. Dat gebruik ik veel te weinig.
Het is bekend dat dille perfect samengaat met vis.
Maar ook in dit gerecht wordt het verwerkt en stiekem gebruikte ik het dubbele, want I love dille!

De zoetige, frisse smaak van dille past goed bij de zomer, vind ik.

Je kunt ook eens wat dille op je sandwich doen, het frisse accent maakt een wereld van verschil.

Dit heerlijke recept  van gevulde teriyaki-paprika's stond in mijn BBQ boek dat ik een tijdje geleden bij Lidl kocht.

Ik heb er al aardig wat dingen uit gemaakt. Dit boek is een succes, ik blijf het zeggen.

En zo ook deze gevulde paprika's. Die waren ook absoluut een succes.

Je kunt  ervoor kiezen om ze lekker vega eten of met een plakje ontbijtspek er omheen, zoals het originele recept voorschrijft.

Let wel op, dit is een machtig gerecht! Dat komt door de vulling van roomkaas en croutons.

Nodig
2 plakjes witbrood
1 el olijfolie
4 rode paprika's
5 el teriyakisaus
30 gr zongedroogde tomaatjes op olie
10 groene olijven
50 gr kappertjes
60 gr fetablokjes (of geitenkaas als je dat liever hebt)
200 gr roomkaas (Monchou smeerbaar of Philadelphia)
zout, peper
1 el fijngehakte dille
8 plakjes ontbijtspek



Snij de korsten van het brood en snij het brood in blokjes. Verhit de olie in een koekenpan en bak de broodblokjes hierin. Het is de bedoeling dat dit croutons worden. Ik gebruikte knoflookolie, dat is nog lekkerder.
Laat de croutons afkoelen.

Snij de paprika's doornidden en verwijder de zaden. Spoel ze af en dep droog met een keukenpapiertje.
Bestrijk de binnenkanten met een kwastje met terriyakisaus.

Laat de gedroogde tomaatjes uitlekken en snij klein. Doe dit ook met de olijven. Roer beide samen met de kappertjes door de roomkaas. Verkruimel de fetablokjes een klein beetje en roer die er ook doorheen.
Doe er nog wat lepels teriyakisaus doorheen en breng op smaak met peper en zout en dille. Roer als laatste de croutons er door.

Vul de paprika's met de roomkaas en omwikkel met een plak ontbijtspek. Als je voor vega gaat, kun je het spek weglaten.
Barbecue de paprika's in op een schaaltje gaar in ongeveer 30 minuten.

Tip: als je van pittig houdt, voeg dan nog wat fijngesneden rode peper toe.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten