maandag 15 juli 2013

Kipfilet met munt-citroenricotta en couscous met vruchten

Ik wilde iets maken met de muntblaadjes van het muntplantje dat ik had gekocht.
Dus ging ik zoeken op recepten met munt er in. En meestal kom je dan uit op zoete gerechten waar het in verwerkt wordt.

Maar toch vond ik dit overheerlijke recept: kipfilet met munt-citroenricotta.

Ik vond het wel wat oosters hebben, dus maakte ik er couscous met gedroogde vruchten bij.

Het was een geslaagde maaltijd met aparte smaken, dat vaker op mijn menu zal staan.
Nodig voor 4
4 kipfilets
250 gr ricotta
rasp van 1 citroen
handvol muntblaadjes (15 gr)
1 teen knoflook
handje kerstomaten
peper, zout
olijfolie

couscous (snelkook)
olijfolie
boter
gedroogde vruchten (pruimen, abrikozen)


Verwarm de oven voor op 200 graden.

Zet de gedroogde vruchten in een schaal net onder in gekookt water.

Bestrooi de kipfilets met zout en peper. Verhit wat olie in een koekenpan en bak de kipfilets aan beide kanten aan. Laat ongeveer 8 minuten bakken.

Boen de citroen schoon onder de hete kraan. Rasp de schil van de citroen.

Roer de ricotta los met een vork. Meng er de rasp van de citroenschil door.
Snij of knip de muntblaadjes fijn en meng er doorheen. Knijp de teen knoflook uit en meng er doorheen. Breng op smaak met wat peper en zout.

Leg de kipfilets in een ingevette ovenschaal. Schep de ricotta over de kipfilets.

Halveer de kerstomaatjes en schik om de kipfilet heen in de ovenschaal.
Zet in de oven voor ongeveer 20 minuten.

Zet de kom met de gedroogde vruchten in het water ook in de oven, zodat ze lekker zacht en warm worden.

Maak ondertussen de couscous volgens de aanwijzingen op de verpakking.
Voor 4 personen gebruikte ik 250 gram couscous. Je hebt verder 250 ml water nodig, een eetlepel zout en een soeplepel olijfolie. Zet het water met het zout en de olie op tot het kookt en voeg dan de couscous toe. Laat de couscous wellen, ongeveer 5 minuten en blijf roeren met een vork.
Voeg een klontje boter toe en doe het deksel op de pan.
Roer de couscous los met een vork, tot de korreltjes mooi los zijn. Haal de gewelde vruchten uit de oven en giet af. Roer door de couscous heen.

Als de kipfilets klaar zijn en de ricotta bruin begint te worden, haal uit de oven.
Verdeel de couscous over de borden en samen met de kipfilet.
Leg de tomaatjes op de kip.

Hou je van veel citroen? Gebruik dan wat meer citroenrasp. Je kunt dan de schilletjes van een tweede citroen gebruiken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten