dinsdag 6 augustus 2013

Quiche caprese


Ziet dit er niet overheerlijk uit?

Denk er de zachte smaak van tomaat-mozzarella en basilicum bij. Mmmmm.
Mij loopt het water alweer in de mond.

Deze quiche maakte mijn lieve vriendinnetje S. En ik kan je vertellen dat hij net zo lekker smaakte als dat hij er uit zag.
S. gaf een barbecue-feestje en dit was één van de bijgerechten. Goed idee toch?

Ze had twee verschillende quiches gemaakt, de quiche met tomaat-basilicum en een quiche met spinazie en geitenkaas.

Als ik er over nadenk is ze eigenlijk een quiche-fanaat.
Dat kan niet anders. Volgens mij maakt ze ze best vaak. Ze lijkt er in ieder geval behoorlijk in getraind, want ik heb haar nooit op een foutje kunnen betrappen.

Zo maakte ze er een keer één met een heleboel groenten, waaronder champignons (vochtverlies!). Ook gingen er spek en zelfs een gelatineblaadje in. Die quiche was ook al zo lekker en, heel belangrijk, krokant.
Ik heb hem ook eens geprobeerd te maken, maar hij mislukte finaal.

Ook al vind ik ze heerlijk, ik ben niet zo'n quichewonder. Gek genoeg blijft de bodem bij mij altijd zacht en zompig. In ieder geval niet zo krokant zoals S. ze bakt.

Hier komt 'ie

Nodig
6 plakjes roomboterbladerdeeg
80 gr pijnboompitten
400 gr cherrytomaten
4 eieren
125 ml creme fraiche
30 gr fijngesneden basilicum
100 gr Parmezaanse kaas, geraspt
1 bol mozzarella, in plakjes
4 romatomaten

Verwarm de oven voor op 180 graden.

Laat het bladerdeeg ontdooien.
Vet een springvorm in en bekleed met het bladerdeeg.

Rooster de pijnboompitjes in een koekenpan zonder boter of olie. Laat afkoelen

Verdeel de pijnboompitten en cherrytomaten over de quichebodem.
Klop de eieren los met creme fraiche. Schep het basilicum en de Parmezaanse kaas erdoor en breng op smaak met zout en peper. Verdeel de plakjes mozzarella en het eimengsel over de tomaten.

Snij de romatomaten in plakken en leg op de quiche.

Zet in de oven en bak in ongeveer 55 minuten in het midden van de oven goudbruin.
Dek af met aluminiumfolie als hij te donker wordt.

Laat afkoelen voordat je hem eet!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten