vrijdag 16 augustus 2013

Spaanse uientortilla van Miss. P.

Een tijdje geleden blogte ik over Miss P en haar Mexicaanse eieren. (lees hier)

Miss. P. is redelijk nieuw in de keuken en het is zo leuk om te zien hoe ze het allemaal doet, het is voor haa allemaal nog een leerproces.
Ik verbaas me over wat ze op tafel zet, de meest originele dingen.

Miss P. (Pauline) komt hier op het blog af en toe een fijn recept of één van haar keukenavonturen met ons delen als gastblogger.

En vandaag gaat het over haar Spaanse uientortilla...


Hi Allemaal,

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: ik woon sinds kort in een ge-wel-dig appartement waar ik me helemaal thuisvoel.
 
Vlakbij ons zit de Dekamarkt (ook gloednieuw en supergroot).
We zijn zelfs elkaars buren!
Dus moest ik de Deka-app downloaden voor lekkere recepten en handige tips.

Via die app vind je welke ingrediënten je nodig hebt en hoe de bereidingswijze is.
Zo vond ik o.a. de Spaanse uientortilla's, die ik vorige week voor het eerst maakte.

Ik ging aan de slag en het ging me goed af, want zo'n keukenprinses ben ik (nog) niet.

Hoewel.. bij het omdraaien ging het een beetje mis. Het omdraaien was te lastig, omdat het ei helaas nog rauw bleek te zijn (?!).

Dus viel de tortilla uit elkaar. Ik heb de losse stukken nog langer laten door laten bakken...

Leermomentje: de volgende keer wat meer geduld en op een laag pitje laten doorbakken voor een mooiere presentatie.

Maar ondanks dat hebben we toch gesmuld en het is zeker voor herhaling vatbaar.
Want daar gaat het uiteindelijk om, toch?

Nodig voor 2
olijfolie
1 ui
225 gr aardappelen
1/2 el oregano
3 eieren
3 tomaten
25 gr geraspte kaas

Schil de aardappelen en snij in dunne plakjes.

Snij de uien in halve ringen en halveer de tomaten.

Verhit de olijfolie in een ruime hapjespan en schep de ui, aardappel en oregano erdoor.
Voeg wat zout en peper toe.

Bak alles afgedekt in 10 minuten beetgaar. Schep de ui en aardappel regelmatig om.
Leg de plakjes tomaat op de aardappelplakjes.

Klop de eieren los met wat peper en zout en schenk over de aardappelen.

Bak de omelet op laag vuur minimaal 5 minuten goudbruin.
Keer de omelet met behulp van een deksel, bestrooi met geraspte kaas en bak de andere kant ook goudbruin.

Om de testen of hij van binnen gaar is, steek een cocktailprikkertje in het midden van de omelet. Komt deze er schoon uit, dan is hij gaar van binnen. 

Tot de volgende keer!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten