dinsdag 3 september 2013

Echte Griekse tomatenrijst


Ben jij ook zo gek op de tomatenrijst die je altijd bij de Griek krijgt?

Ik wel! It's my favorite!
Zo lekker met een flinke klodder tzaziki er bij.
Ik bestel altijd een extra portie tomatenrijst, in plaats van de standaard patat die je bij je gerecht krijgt.

Natuurlijk heb ik getracht om het zelf ook te maken, maar het is best moeilijk om aan het 'echte' recept te komen.

Ik heb er verscheidene geprobeerd, maar ze waren het allemaal net niet. (of lang niet)

En als je denkt dat je een pan witte rijst makkelijk kun opleuken met een klodder tomatenpuree er door heb je het mis.
No way dat de witte rijst ook maar uberhaupt een zweempje oranje overneemt.

En nu heb ik hem gevonden, het recept voor de onvervalste Griekse tomatenrijst dat officieel Domatorizo Pilafi heet.
Ik kreeg hem van mijn vriendinnetje S.
Thanks, ik ben er blij mee!

Nu maak ik een pan vol waar ik meerdere keren van kan eten. En het is echt supersimpel om te maken.

Zo maak je hem;

Nodig
400 gr basmatirijst
500 ml kippenbouillon
5 tomaten, fijngehakt
1 blikje tomatenpuree
2 tenen knoflook, gesnipperd
1 kleine wortel, fijngesnipperd
1 ui, fijngesnipperd
25 gr boter
1 el oregano
1/2 tl zout
1/2 tl zwarte peper

Fruit de ui en knoflook in de boter.

Voeg daarna de tomaat, tomatenpuree en de wortel to en laat op een laag vuur pruttelen.

Kook ondertussen de rijst in de bouillon gaar en giet af.

Voeg de rijst en kruiden aan het tomatenmengsel toe en laat nog 10 minuten koken onder af en toe roeren.

Als de rijst wat droog wordt, kun je wat extra tomatenpuree toevoegen.

Ik at de rijst bij Catelaanse kip met chorizo (zie foto), maar het is natuurlijk lekker bij al je Mediterrane gerechten!
 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten