maandag 2 september 2013

Filorolletjes met sticky dadel-chocoladevulling


Vorige week maakte ik dit overheerlijke toetje.

Eigenlijk was het een experiment; ik had nog filodeeg over en mijn koelkast lag vol met gedroogde dadels.

Het resultaat was verbluffend lekker.

De vulling was een compact en zoet geheel en deed me denken aan de luxe-bonbons van De Bijenkorf, waar je een dunplakje krijgt met een soortgelijke vulling en wat chocolade er op.

Mijn 'repen' waren lekker groot! En het krokante filojasje was bijzonder lekker.

Je kunt natuurlijk ook plakjes van je repen snijden, voor bij de thee.

Ik gaf er een bolletje ijs bij en besprenkelde het geheel met honing.

Dit is echt het proberen waard!

Zo maak je ze;

Nodig voor 2
filodeeg, 1 plakje per reep
9 gedroogde dadels
halve reep extra pure chocolade
20 gr gesmolten boter

Verwarm de oven voor op 200 graden.

Leg een vel bakpapier op het werkblad en leg de plakken filodeeg er op.

Snij de dadels open en verwijder de pitten. Snij de dadels in kleine stukjes.

Hak de reep chocolade klein.

Meng de dadels en chocolade door elkaar.

Leg een strook dadelvulling horizontaal op de smalle kant.

Vouw de zijkanten over de vulling en rol stevig op, zoals bij een loempia.

Om de randen te plakken kun je wat gesmolten boter gebruiken.
Besmeer de rolletjes met een kwastje aan alle kanten en zet in de oven.

Laat bakken tot ze goudbruin en krokant zijn, ongeveer 15-20 minuten.

Laat een beetje afkoelen (of helemaal) en serveer met een bolletje ijs.

Overgiet met wat strepen honing.

Je kunt natuurlijk alle vormen maken die je wilt; zo kun je driehoekjes vouwen, buideltjes maken of de plakken halveren voor smalle 'sigaartjes'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten