maandag 11 november 2013

Kiptagine met zoete aardappel en granaatappel




Uit mijn Marokko-kookboekje maakte ik deze tagine.
Ik vond hem bijzonder vanwege de granaatappelpitjes. Die zijn heerlijk fris, sappig en knapperig!

Of dit een authentiek Marokkaans gerecht is, betwijfel ik. Maar ik ga hem zeker nog een keer maken.

Heb je geen tagine?
Maak het dan gewoon in een (gietijzeren) braadpan.

Nodig voor 2
2 kippenbouten
1 ui, in ringen
1 teen knoflook, fijngehakt
50 ml kookroom
1 buisje saffraan
pitjes van 1 granaatappel
1 el kurkuma
150 gr zoete aardappel, in blokjes
250 ml kippenbouillon

Fruit de ui en de knoflook in olijfolie. Doe de kippenbouten erbij en bak om en om tot ze mooi bruin worden.

Voeg de zoete aardappelblokjes, saffraan en kurkuma toe en giet de kookroom en kippen bouillon erbij.
Doe alles over in de tagine of braadpan en laat 50 minuten op laag vuur stoven.

Voeg eventueel zout, peper of nog wat kurkuma toe.
Roer vlak voor het serveren het grootste deel van de granaatappelpitjes door de saus en strooi de rest van de pitjes er overheen.

Serveer met grote stukken Marokkaans brood.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten