maandag 18 november 2013

Zoetwatervis - De culinaire gids



Dit boek kreeg ik alweer een paar weken geleden, maar wilde ik volledig uitgelezen hebben wanneer ik er over zou schrijven.

En dat duurde iets langer dan bij andere kookboeken. Dit is namelijk een echte culinaire gids, zo eentje waar je een heleboel in te lezen hebt. Echt heel veel info, dus!

Ik vond het een superboek. Hoewel er geen mooie gekleurde foto's in staan en dit een ingetogen vormgeving heeft, is het een van mijn favorieten geworden. En meestal staat vormgeving en fotografie hoog bij mij in het vaandel.

Waarom spreekt dit boek mij zo aan?

Het is enorm informatief en behandelt alle soorten zoetwatervis die in Nederland te krijgen zijn (of leven). Niet alleen worden de vissen en hun omgeving omschreven, maar wordt er een flinke portie historische en gastronomische kennis aan toegevoegd, met hier en daar een kleine annekdote die een glimlach op mijn gezicht tovert.
I like!

Ik bleef er in lezen, en ook al ben ik alweer vergeten welke vis waar vandaan komt of hoe zijn huid er uit ziet, zijn er altijd weetjes die blijven hangen.

Wist je bijvoorbeeld dat er in  de Flevopolders meervallen leven?
En dat de grootste meerval 5 meter lang was (niet in Nederland hoor!)
Misschien was het zo'n supergrote zilverkleurige meerval die ik afgelopen zomer zag wegschieten toen wij aan het varen waren in Almere? Had gekund volgens dit boek.
No way dat ik daar ooit het water in ga!

Of wist je dat een Tilapia een poepeter is? Hij wordt ook wel 'strondmond' genoemd en kan tot zes keer meer uitwerpselen consumeren dan hij zelf produceert.
Oke, dat is dan niet zo'n fijn weetje om te weten.

Wat staat er zoal in?

Het boek begint met een stukje geschiedenis. Reuze interessant als je bedenkt dat mensen al eeuwenlang zoetwatervis eten. Daarna wordt er gekeken naar de Nederlandse wateren en de planning om de aquacultuur in Nederland weer in evenwicht te brengen.

Hierna volgt een alfabetisch overzicht van alle zoetwatervissen met vervolgens 'viskunde', waarin de anatomie van een vis beschreven wordt.
Natuurlijk met als doel om zo goed mogelijk vis te kunnen schoonmaken van ingewanden of graten.

Als laatste worden kort de bereidingswijzen beschreven en daarna volgen de recepten (die helaas geen foto's, plaatjes of kleuren hebben).
En die recepten zijn mooi en klassiek. Hier word ik blij van!

Dit boek verdient absoluut mijn aanbeveling als je een kookboekenliefhebber bent die van lezen houdt.
Ook wanneer je een serieuze thuiskok bent, die van een serieus en goed kookboek met klassieke recepten houdt.
Het is misschien zelfs iets voor de sportvissers onder ons  (die graag hun vangst opeten)!

Mooi kerstcadeau!

Je bestelt  'Zoetwatervis- De culinaire gids' van Hanneke Videler bij Bol.com voor € 19,95



Geen opmerkingen:

Een reactie posten