vrijdag 6 december 2013

Feestelijk dessert: Wijnbluf




Dit is misschien een goede desserttip voor de feestdagen.

Want zeg nou zelf, ziet dit er niet prachtig uit?

Die kleur alleen al!

Wat is het?

Het is een soort Haagse Bluf, maar dan anders! De smaak is rode wijn met tijm. Een volwassen toetje dus.

Het recept komt uit mijn nieuwe boek van Janneke Philippi, Mijn Favoriete Desserts.

Ik probeerde het toetje uit en het resultaat was best bijzonder.

Nodig voor 2
100 ml rode wijn
2 takjes tijm
100 gr suiker
eiwit van 1 ei

eventueel kersen op sap

Doe de rode wijn met de tijm en 25 gram suiker in een steelpan en laat inkoken tot ongeveer 75 milliliter.
Haal van het vuur en laat volledig afkoelen.

Klop met een mixer het eiwit met 75 gram suiker tot het stevig wordt.
Voeg de wijn (zonder de tijmtakjes) er aan toe en klop tot een stevig schuim.

Schep het voorzichtig in mooie glazen. Je kunt hiervoor wijnglazen gebruiken, maar ook ijsglazen.

Je kunt voor een frisse touch eventueel wat uitgelekte kersen door het geheel roeren.

Het zit namelijk zo, mijn vriend vond het toetje te zwaar. De smaak is wel zoet, maar ook zwaar vanwege de wijn (met tijm). Met bijvoorbeeld kersen erdoor geef je er een frisse touch aan.

Zelf vond ik de textuur van de suiker erg aanwezig. Je kunt het ook met poedersuiker maken. Dan heb je geen suikerkorrels in je mond!

Omdat wij van de bluf overhielden, bakte ik er schuimpjes van.

Dat doe je zo;
Verwarm de oven voor op 120 graden. Schep mooie hoopjes schuim op een vel bakpapier. Laat de schuimpjes langzaam bakken, ongeveer een uur.
De schuimpjes mogen niet bruin worden en moeten nog een beetje zacht/ taai van binnen zijn.

Een bijzondere smaak!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten