vrijdag 7 februari 2014

Alvast voor Valtentijn: Cherry Pie



Soms kan een trip naar de supermarkt je blij maken (meestal bij mij, dan kan ik uren rondspoken op zoek naar 'nieuwe' producten!). Vooral wanneer ik in het buitenland ben, kan ik zo blij worden van een supermarkt!

Zo ging ik afgelopen weekend eens naar de Lidl. Geen kinderachtig formaatje, maar zo'n uit de kluiten gewassen Lidl,  met een verse broodjes-afdeling. I like.

En naast de grote groente en fruitafdeling hebben ze veel lekkers. Ik keek mijn ogen uit bij de kaasjes en de diepvriesproducten. Leuk om eens wat dingen te proberen!

Het thema van de week was USA-food en ik scoorde een doosje Cherry Pie, een bakmix voor het maken van kersentaart.

Dus ik op zondagochtend de keuken in!

Met als resultaat een supertaartje. Het korstdeeg haal je dus uit het pakje. Die is al lekker op smaak met vanille.
De kersen komen uit een pot en maak je aan met poeder. Er ontstaat een gelei (die ik nog iets zoeter maakte met poedersuiker).


Ik vind de taart iets liefs hebben en het doet hij mij aan Valentijn denken. Misschien vanwege de mierzoete lucht of de mooie rode kleur?

Wil je er ook zelf één maken, maar dan zonder het doosje van de Lidl?

Dan heb ik hieronder het recept voor heerlijk korstdeeg, waarmee je eigenlijk alle soorten vruchtentaart kunt maken. De kersengelei zul je uit blik moeten halen.

Nodig

Korst
250 gr bloem
50 gr poedersuiker
125 gr bevroren boter, geraspt
3 el ijskoude wodka
2 eieren, geklopt
flinke snuf zout
melk en suiker voor de afwerking
bakpapier
droge rijst of bonen om blind mee te bakken

1-2 blikken vlaaivulling (kersen)

stenen bakvorm met ribbelrand

Om het deeg te maken meng de bloem en poedersuiker in een kom.

Maak je handen koud onder de kraan en ga aan de slag.

Doe de geraspte ijskoude boter bij de bloem en meng vlug door elkaar heen met je handen.
Je krijgt nu een soort kruimeldeeg.


Voeg de geklopte eieren en de wodka toe en meng tot je een mooi deeg hebt.
Wikkel in plasticfolie en leg een half uur in de koelkast om te 'rusten'.

Verwarm de oven voor op 200 graden.

Bestuif je werkblad met wat bloem.

Verdeel het deeg in tweeën. Gebruik één stuk en leg het andere terug in de koelkast.

Rol het deeg uit met een deegroller tot ongeveer een halve centimeter dikte.

Vet de bakvorm in en bekleed met de deeglap. Dit doe je door de deeglap over je deegroller te hangen en op te tillen. Leg hem over de taartvorm heen en duw voorzichtig in de vorm. Je kunt de overhangende gedeelten wegsnijden, maar doe dit ruim!

Prik gaatjes in de bodem en leg een vel bakpapier in de vorm.

Doe er nu de vulling om blind mee te bakken in. Ik gebruikte droge rijst. Je kunt ook droge bonen of knikkers nemen.

 
Zet vervolgens in de oven en laat 10 minuten bakken. Haal na 10 minuten de blinde vulling en het bakpapier er uit, bestrijk de korst met wat ei en zet terug in de oven. Laat nog eens 10 minuten bakken tot de korst mooi droog is en hard begint te worden.

Haal de taartbodem uit de oven.
Doe de kersen vlaaivulling uit blik in de taartvorm.

Rol opnieuw deeg uit; het tweede stuk dat je in de koelkast hebt bewaard.

Drapeer de deeglap over de taart.
Druk de randen goed aan, zodat de taart dicht is.

Snij met een scherp mes een paar sneden in de bovenkant, zodat daar de stoom uit kan ontsnappen tijdens het bakken.

Bestrijk de taart met wat ei.

Zet terug in de oven en laat nog ongeveer 20 minuten bakken tot de korst mooi goudbruin en krokant is.

Hou dit in de gaten!

Haal uit de oven en laat afkoelen.


 
 


Bekijk ook het nieuwe blog (waar nog druk aan gewerkt wordt!) hier  !
Wat vind jij er van?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten