maandag 10 februari 2014

De perfecte Valentijnswijn bij je Valentijnsdessert!

 

 
 
Met een roze lint er om heb je het perfecte Valentijnscadeau! (Die je vervolgens samen opdrinkt!) Vind je niet?
 
Of wat dacht je van een speciaal Valentijnsdiner koken met het perfecte Valentijnstoetje?
 
Want deze nieuwe muscatwijnen van Jacob's Creek zijn heel zoet, maar wel met een bubbeltje er in. Echte dessert- of apperatiefwijn, vond ik.
 
Ik testte ze en ik vond ze erg lekker bij het dessert.
 
Je moet ze superkoud drinken. De rosé doet mij een beetje aan de sparkling rosé van Martini denken (my favorite!) en de witte lijkt een frisse, heel zoete prosecco.
 
Wat kun je erbij maken om tot een heerlijk Valentijnsdessert te komen?
 
Ik zou het met iets van chocolade combineren. En dat deed ik ook. Zelfgemaakte chocolademousse. En die is zooo lekker!
 
Zorg voor twee glazen, 1 toetje en twee lepels!
 
Ik gebruikte extra pure repen chocolade van minimaal 60% cacao, dat leek me lekker.Dit resulteerde in heel bittere chocolademousse met een volle cacaosmaak. Daar moet je van houden. Ik vond het heerlijk. Je kunt ook voor 'gewone' pure chocolade kiezen, ik verwacht dat de mousse dan minder bitter is.

De zoete sparkling wijn combineert heel goed bij de bittere chocolademousse.

Mijn mousse had stukjes chocolade er in zitten. Na wat extra research ben ik er achter gekomen dat dit per ongeluk gebeurde doordat ik de chocolade de snel en te heet heb laten smelten. Volgende keer zou dit dus langzamer moeten. Of niet, want die stukjes vond ik wel erg lekker...

Vergeet bij deze extra pure mousse niet wat slagroom te serveren!

Nodig
150 gr (extra) pure chocolade, in stukjes
5 eiwitten
175 ml slagroom, licht geklopt
poedersuiker om te bestuiven
slagroom voor erbij

Laat de chocolade au bain marie smelten (vooral niet te heet!).
Klop de eiwitten tot zachte pieken. Spatel het geklopte eiwit losjes door de gesmolten chocolade. Vouw de slagroom voorzichtig door het chocolademengsel. Vooral niet roeren, je wilt de luchtigheid bewaren!

Zet in de koelkast tot het mengsel stevig is.

Bestuif voor het serveren de dessertborden met poedersuiker. Maak met behulp van 2 warme lepels quenelles met de mousse.
Serveer met toefjes slagroom (zelfgeklopt of van een goede spuitbus) tussen de quenelles mousse en de ijskoude sparkling muscato van Jacob's Creek.


 
Bekijk ook het nieuwe blog (waar nog druk aan gewerkt wordt!)hier !
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten