woensdag 12 februari 2014

Winter: Zuurkool-zalmschotel uit Delicious


Voor een kookboeken en -tijdschriftenjunkie als ik krijg ik per maand/ week/ dag een heleboel recepten onder ogen. En daar maak ik een keuze uit om te gaan maken.

Het is bijna een sport. Ik screen alles, inclusief de ingrediëntenlijst en de maaktijd.

Daar heb ik geen criteria voor; het spreekt me aan of het spreekt me niet aan.

Het valt met wel op dat ik een zwak heb voor ovengerechten. Er gaat bijna geen dag voorbij dat ik mijn oven niet gebruik!

En ik durf er bijna niet voor uit te komen, maar soms blijft mijn Delicious ongebruikt. Niet ongelezen hoor!
Alleen deze maand staat hij barstensvol recepten die ik wil gaan maken. Ik vind hem om je vingers bij af te likken. Met lekker veel ovenrecepten en comfortfood (de Alpenkeuken!).

Om te beginnen aan de lijst van de Deliciousrecepten maakte ik de zuurkool-zalmschotel. Quite unusual, vind je niet? De combi zuurkool-zalm?

De schotel was best smakelijk. Helaas niet één van mijn favorieten. Misschien wel van jou?

Nodig voor 2
250 gr zuurkool, afgespoeld en uitgelekt
1 uit, in ringen
200 gr zalmfilet uit de diepvries
4 gedroogde tomaten uit pot
50 ml witte wijn

aardappelpuree:
aardappelen
melk
boter
nootmuskaat
zout, peper
geraspte kaas

Verwarm de oven voor op 200 graden.

Doe onderin de ovenschaal de uienringen.
Leg daar op de zuurkool. Bestrooi met zout en peper.

Daar bovenop ontdooide zalmfilets.

Maal de gedroogde tomaten met een lepel van de olie fijn in de keukenmachine en besmeer de zalmfilets ermee. Bestrooi nogmaals met zout en peper.

Maak de aardappelpuree en roer er een hand geraspte kaas doorheen.

Bestrijk de ovenschotel met de aardappelpuree en strooi er nog wat kaas overheen.

Zet in de oven en laat 35 minuten bakken tot de zalm gaar is.



Bekijk ook het nieuwe blog van ons: www.aboutfoodandfashion.wordpress.com
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten