donderdag 22 mei 2014

Lunch met Robert Kranenborg

De uitnodiging voor een perslunch met Robert Kranenborg, die zie ik wel zitten. Dus accepteer ik hem. 
Hij gaat iets onthullen en er wordt niet gezegd wat het is. Spannend!

Zou het een nieuw restaurant zijn? Of een nieuw kookboek? Stiekem hoop ik het tweede. You know me, kookboekenverslaafde... (leuk als Robert hem zou signeren..)

Vol verwachting ga ik naar de locatie in Amsterdam.
Eénmaal aangekomen blijkt het een achteraf-locatie te zijn. Alles is mooi begroeid en het doet me aan de achteraf-huisjes in Engeland denken.



Ik heb vandaag mijn fijne peep-toe pumps aangetrokken en aanschouw een lang slingerpad met steentjes. Gruwel. What was I thinking? 
Als ik over het pad waggel raken mijn blote tenen de warme steentjes. Het is een prachtige dag vandaag en het slingerpad is zo erg nog niet. Het is hier mooi groen met veel mooie rode bloemetjes (klaprozen, my favorite).



Ik passeer een grote kar die vol ligt met kazen. Verderop zijn tafeltjes met lieflijke bloemetjes neergezet. Het is hier een oase van rust (middenin Amsterdam!) en je zit hier prima tussen de bloemetjes. 

En de andere bloggers.







Ik ontmoet leuke mensen. Mijn paarse skater-rokje is aanleiding voor één van de sympathieke blogsters om een gesprekje aan te knopen.
En de dames van dailycappuccino.com zijn erg gezellig. H. vertelt over haar reis naar Azië en haar belevenis met het eten van echt Kobe vlees. En haar kookworkshop in Viëtnam. Zo leuk!

Het valt dus best mee om in je eentje naar iets als dit te gaan.
Bovendien worden we vermaakt met lekkere amuses. Ik vind de aspergesoep to die for. Helaas valt nergens het recept te ontfutselen. We zijn hier niet op een privé-dineetje natuurlijk.

(Overigens heeft Robert Kranenborg onze hapjes niet gemaakt, die conclusie trek ik uit de slordig uitziende samosa's, die wel superlekker zijn.)






Plotseling komt er een knaloranje Dafje aangereden. Met Robert Kranenborg er in! 
En ja hoor, het gaat om kaas.




Wat is er dan zo nieuw of bijzonder aan kaas? Zo te zien zijn het gewone Hollandse kazen. Niets nieuws toch?

Het zit zo, de Goudse kazen worden all over the world gekopieerd, maar zolang ze niet in Gouda gemaakt worden of van Nederlandse producten gemaakt worden, heb je niet the real deal, zeg maar.
De Gouda Holland Kaas wordt nu dus beschermd en heeft een erkend keurmerk. 

Net zoals originele Champagne, Ardenner ham en Aceto Balsamico dat ook hebben. En Robert Kranenborg is ambassadeur van het keurmerk van Gouda Holland Kaas.

We worden vermaakt met documercials; korte documentaires waarin Robert met zijn oranje Dafje op pad gaat naar de plaatselijke producenten van de beschermde producten in Europa.

Dit is leuk!
Ik hoop dat er een tv programma van gemaakt wordt, want dit is helemaal mijn ding.
(move over Jamie, Greedy Italians en Ottolenghi, want wij hebben Robert Kranenborg!)
De documercials worden binnenkort op o.a. 24Kitchen, Discorvery en TLC uitgezonden.

Robert maakt in elk filmpje een food-combinatie met de Gouda Kaas en andere beschermde producten. Vooral de 'pizza's' met de kaas en Ardenner ham zien er heerlijk uit!

Wij mogen de combi Champagne met Gouda Holland Kaas proberen. 'Dat gaat heel goed samen' vindt Robert.

Volgens mij niet zo. Maar afzonderlijk van elkaar vind ik het beide heerlijke producten.
De combi Hollandse kaas-champagne heeft voor mij een hoog oudejaaravond-gehalte. (sorry Robert!) En zelfs dan komen er bij mij geen blokjes kaas op tafel.






Na een gezellige en heerlijke middag ga ik er weer vandoor.

Ik vond Robert een heel sympathieke man die veel humor heeft. Hij is anders dan zoals ik hem van tv ken. Zijn rol van strenge chef speelt hij kennelijk goed...

Ik bedank de dames van Miss Publicity en krijg een fijne goodiebag mee. Die overigens best zwaar is en het waggelen over de grindsteentjes niet bevordert. De Champagne en de Gouda Kaas zitten er in. 

Dus voor iedereen: let op als je Goudse kaas gaat kopen. Als je de echte wilt, met de originele smaak, let op het keurmerk! 
Hieronder zie je hoe het keurmerk er uitziet.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten