maandag 12 mei 2014

Mexicaans gehaktbrood


Dit heerlijke recept kwam ik op internet tegen en heb ik totally geript!

Nou ja, ik heb de ingrediënten aangepast naar mijn smaak. Ik vond het idee van een Mexicaans gehaktbrood met een kaas- en Doritoskorst nogal inspiring, zullen we maar zeggen.

Het resultaat was een pittig en goedgevuld gehaktbrood voor ruim 4 personen.
De smaak was super en ik maakte het af met andere Tex-Mex bijgerechten. (lees hier:avocadosalade)

Koken met nachochips is overigens altijd lekker. Je maakt van iets 'gewoons' een lekker crunchy en pittig gerecht. Zo maakte ik eerder de gevulde kip met jalapenos, cheddar en doritosjasje ). Dat is een favoriet bij ons in de familie!

De baktijd van mijn gehaktbrood is wat vaag, het duurde even voordat hij helemaal gaar van binnen was. Dat weet ik, omdat ik na de aanbevolen baktijd het gehaktbrood met een mes te lijf ging om de binnenkant de checken. Dat is zeer aan te raden! Het zou jammer zijn als het gehaktbrood eenmaal op tafel nog een rauwe binnenkant heeft...

Mijn Doritoskorstje ging erg snel in de oven! Die kun je beter afdekken met aluminiumfolie en de laatste minuten de folie er af halen.

Nodig
500 gram gehakt
2 bosuien, in ringen
1 rode paprika, in kleine blokjes
blik mais, afgegoten
potje jalapenopepers
4 el tomatenpuree
tabasco
1 ei
2 plakken witbrood, vermalen
2 tenen knoflook
1 el djinten (gemalen komijn)
1 el kaneel
1 el oregano
1 el paprikapoeder
peper, zout

nacho chips
cheddar smeltkaas

Voeg alle ingrediënten samen en kneed goed tot een samenhangend gehakt. 
De jalapenopepers kun je naar smaak toevoegen. Ik gebruikte een stuk of vijf plakjes die ik klein had gesneden.

Het is moeilijk om te beoordelen of je genoeg van alle kruiden hebt toegevoegd. Zelf vind ik het altijd lekker als er veel djinten en kaneel in zitten. Ik zou met de kaneel echter wel oppassen. Je kunt eventueel meer djinten toevoegen, of wat knoflook of uienpoeder.

Maak met je handen een gehaktbrood. Je kunt eventueel een brood- of cakevorm gebruiken.

Verwarm ondertussen de oven voor op 200 graden.

Doe 2 handen nacho chips in een kom en knijp ze fijn met je handen. Niet te fijn! Grote stukken maken de chrunch spannender! Doe de chips op het gehaktbrood en steek hier en daar een paar stukken in het gehaktbrood, zodat je wat hoge pieken krijgt.

Snij 3 plakken cheddar smeltkaas in reepjes en drapeer over de chips. 

Dek de bovenkant heel losjes af met aluminiumfolie en zet het gehaktbrood in de oven.
Hou een baktijd van 40 minuten of langer aan.
Wanneer het brood bijna klaar is, haal het aluminiumfolie er af en laat nog even bakken. Als je bang bent voor zwarte chips, draai dan de oven wat lager.

Je kunt het gehaktbrood serveren met wat klodders creme fraiche en een gesneden bosuitje er op.


 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten