maandag 9 juni 2014

Burrito Grande met tonijn


In de zero's van deze eeuw ging ik heel vaak op vakantie naar Miami in Florida. Dan ging ik samen met mijn zus (wij waren beste vriendinnetjes!). 

Wat konden we ons verheugen op 'ons hotel', 'onze shoppingmall' en 'onze restaurants'!  
Altijd een fijne set of wheels onder onze kont en we reden door heel Miami en Florida, alsof we er woonden.

Eén van onze favoriete restaurants was The Cheesecake Factory
The Cheesecake Factory is een keten, dat naast alle soorten cheesecake, waar ze een speciale menukaart voor hebben, een gevarieerde wereldkeuken heeft.

En één van onze favorieten op het menu bij The Cheesecake Factory was de Burrito Grande. Daar konden we ons in Nederland al op verheugen.

De Burrito Grande was een behoorlijk uit de kluiten gewassen burrito gevuld met van alles, zo groot dat we nooit verder kwamen dan 2/3 van de burrito (overigens tot grote 'bezorgdheid' van onze gastvrouw. Wasn't it good? Do you want me to put it in a doggybag for you?) . 

Bovenop de burrito werden ijsbolletjes creme fraiche, guacamole en rode salsa geserveerd. Een flinke caloriebom dus. Maar absoluut heerlijk tot de laatste hap...

Je kunt zeggen wat je wilt, maar in Amerika kun je lekker eten. Fastfoodketens uitgezonderd natuurlijk. Hoewel, een heerlijke chili-dog van Johny Rockets of  verse donuts van Dunkin's zijn niet te versmaden... 
Nog een favorietje was TGI Fridays. Daar at ik graag een bord vol onionrings en Florida Shrimp met Jack Daniels saus, mmmmm.

Ik ben onlangs niet meer in Amerika geweest, maar mijn zus wel. Daar at zij.. de Burrito Grande! Goed om te weten dat hij nog steeds te bestellen is. (Voor het geval dat ik er ook weer naartoe ga!)

Gisteren maakte ik een flinke tonijnburrito, die mij aan de Burrito Grande deed denken.
Ik had supergrote tortilla's en ik vulde ze flink op.

De ijsbolletjes van creme fraiche, guacamole en rode salsa liet ik achterwege. Een paar flinke klodders waren genoeg.

Zo maak je ze!

Nodig voor 2
blik chilibonen of blik kidneybonen (voeg dan zelf kaneel, djinten,knoflookpoeder en jalapenopepers toe)
potje jalapenopepers
klein blik tonijn
1 ui, gesnipperd
1 groene paprika, in blokjes
1 flinke teen knoflook, gesnipperd
creme fraiche
geraspte kaas
grote tortillawraps
1 bosui, in ringetjes
cheddar smeltkaas

potje rode salsa of zelf maken:
pakje passata
jalapenopepers
halve ui, zeer fijn gesnipperd
kwart paprika, in heel kleine blokjes
tomaat, in heel kleine blokjes
knoflookpoeder
zout, peper

Als je geen kant en klaar blik chilibonen hebt, maak het dan zelf. Zet een blik kidneybonen op laag vuur met een snuf kaneel, djinten, knoflookpoeder en 2 fijngesneden jalapenopeper-schijfjes. Laat pruttelen zodat de bonen zacht worden. Eventueel zout en peper toevoegen.

Verhit ondertussen wat olie in een koekenpan en fruit de ui met knoflook. Vervolgens de paprika mee laten bakken.

Meng de uitgelekte tonijn met vijf fijngesneden jalapenopeper-schijfjes.
Voeg toe aan de uien en laat kort meebakken. Breng op smaak met zout en peper.

Vul de tortilla's met een strook van de bonen, een strook tonijnmengsel en een strook geraspte kaas. Doe er wat ringetjes bosui bij en rol op.






Verwarm de oven voor op 200 graden.

Verdeel wat plakjes smeltkaas (cheddar) over de burrito's en doe in een ovenschaal.

Bak de burritos ongeveer 15 minuten, tot de kaas gesmolten is en de burrito iets harder wordt.

Maak ondertussen de rode salsa door alle ingrediënten te mengen. Je hebt maar weinig van de passata nodig. Genoeg om alle fijngesneden groenten vloeibaar te maken.

Serveer de burritos met klodders creme fraiche, ringetjes bosui en wat schepjes van de rode salsa.


 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten