maandag 23 juni 2014

Karbonades met balsamicoglazuur


Lastig om een - bijna zwarte - karbonade te fotograferen, want echt mooi is 'ie niet..

Schrik niet! Hij is niet zwart omdat hij aangebrand is, maar het is het laagje balsamicoglazuur dat op de karbonade zit dat de donkere kleur geeft.
Wat er overigens 'in het echt' wel heel smakelijk uit ziet.

De balsamico is heel smaakvol, hartig, zoet en zuur tegelijk en je kunt het vergelijken met een zout/zoete marinade. 
Maar als ik in de pan sta te roeren, heb ik zo mijn twijfels over de lekkere smaak.

Heb je wel eens azijn gekookt? 
De zure geur is werkelijk niet te harden en vult het huis met een bedwelmende, zure lucht. Om nog maar te zwijgen wanneer je er met je neus boven hangt tijdens het koken. De prikkelende geur van de azijn die in mijn neus vaporiseert lijkt op een fout stoombadje voor een verstopte neus. 

Die geur had ik wel vaker geroken, tijdens het maken van mijn - old time favorite - marinade voor mijn honey-glazed spare ribs.

Maar zoals ik al zei, uiteindelijk komt het allemaal goed en is dit een heel smakelijk gerecht.

Gebruik niet je dure balsamico azijn of crema di balsamico
De goedkope supermarktvariant, gewone balsamico azijn, volstaat.

Nodig voor 2

2 schouderkarbonades
180 ml balsamico azijn 
suiker of honing

Bestrijk de karbonades met olijfolie en bestrooi ze met peper en zout.

Verhit wat olie in een koekenpan en bak de karbonades aan beide zijden tot ze bruin worden.

Haal ze uit de pan en giet de overige olie weg.

Doe de balsamico azijn in dezelfde pan en laat een paar minuten inkoken, tot het wat dikker wordt. Dit duurt een minuut of vijf.

Voeg een eetlepel suiker of honing toe en proef of de saus op smaak is.Voeg eventueel meer toe.
Doe de karbonades terug in de pan en laat ze nog 2 minuten bakken. Bedruip ze steeds met de saus.

Geef de overige saus bij het vlees.


Deze moet je dus liever niet gebruiken. Zonde!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten