vrijdag 13 juni 2014

Simply Italian van de Chiappa Sisters

Oooo, alweer een fijn kookboek om te lezen en een review over te schrijven!

Dit keer het boek van de Chiappa Sisters, Simply Italian
No. 1 bestseller in Groot Britannië. Dat belooft wat.

Ik ben verrast en verheugd als ik het pakketje openmaak en het boek zie.

Bij mij gaat het meestal zo; ik blader het boek vluchtig door en beoordeel dan of ik iets lekkers zie dat ik zou kunnen maken. Zijn dat meerdere dingen, dan verhoogt dat mijn lust om te lezen. Het zou op het eerste oog wel eens een 'goed' boek kunnen zijn!

En met het vluchtig doorbladeren van dit boek zie ik het al snel, er staan goede (lekkere) recepten in dit boek, die ook nog eens eenvoudig te maken zijn. Het boek scoort nu dus al punten + punten. Bovendien is het boek kleurrijk met een mooie vormgeving.

Het boek begint met een introductie. En ik weet nu al dat ik dit boek erg leuk vind.


Wie zijn die Chiappa zusjes dan?

Ze zijn in Groot Brittanië al heel populair, dankzij een kookprogramma op tv dat ze hebben. In dat kookprogramma laten ze snelle Italiaanse recepten zien, een hit bij de Britten. Bovendien zijn ze de nieuwe muzes van Jamie Oliver. Dat helpt natuurlijk ook in de populariteit.

De zusjes zijn van Italiaanse afkomst, maar zijn al de tweede generatie die in Wales opgroeide.Het lijkt mij dat ze dan niet erg Italian zijn. Jammer is dat. Zijn de recepten dan wel authentiek? Vraag ik mijzelf af...
Gelukkig zijn de dames van Chaippa wel very Italian opgevoed en woonden ze in een Italiaanse community in Wales. Dat maakt de kookkunsten van de zusjes iets authentieker en geloofwaardiger. Bovendien slingeren de verwijzingen naar de nonno's en nonna's je om de oren. Zo te lezen hebben ze hun recepten van hun Italiaanse opa's en oma's afgetroggeld.

De zusjes hebben alledrie een fulltime baan die niets met koken te maken heeft. Maar daarnaast bezitten ze ook de passie voor eten en koken die Italianen in het bloed zit. Elk van de zusjes heeft haar eigen specialiteit en zo dragen ze alledrie iets bij aan het boek.


Wat maakt dit boek zo leuk?

Ik vind het voorwoord erg vermakelijk om te lezen. 

Ik ben altijd wel van de achtergrond-info en in dit boek wordt de lezer meegenomen naar de Italiaanse community in Wales en krijgt hij een beetje een indruk over hoe het daar toegaat. 

Zo worden er onder de Italianen feesten en picknicks (lees: cookoffs) georganiseerd en zijn families goed bevriend met elkaar. 
De Italiaanse trots staat nog altijd hoog in het vaandel en met elkaar discussiëren over eten doen ze graag!

Maar, nog belangrijker, de recepten in dit boek zijn gewoon goed, toegankelijk en snel klaar.

Na een paar minuten lezen ben ik zo geinspireerd dat ik gelijk de keuken in duik. Bovendien maak ik een lijstje met de dingen die ik uit dit boek wil gaan maken. Dat zegt wel iets over het boek. Ik heb namelijk heel veel Italiaanse kookboeken op de plank staan, waar ik weinig mee doe.

De vormgeving is kleurig, jong en fris en de fotografie is mooi.

Wat staat er zoal in?

Naast een hoofdstuk antipasti is er een hoofdstuk aan pasta gewijd. De verschillende soorten worden beschreven. De zusjes zijn eerlijk en geven toe dat er niks mis is met het koken met gedroogde pasta. Heerlijk pretentieloos, daar hou ik wel van.


Natuurlijk wordt er ook een gedeelte gewijd aan verse pasta, met name gevulde pasta.
De recepten zijn om je vingers bij af te likken. Ook de risotto's en gnocchi's zien er goed uit.

De hoofdgerechten bestaan veelal uit kip of ander vlees en lijken wederom niet moeilijk om te maken.

Daarna volgen de toetjes en taarten, waarbij er aardig wat klassieke recepten voorbij komen.

En wil je meer weten over koffie? Dan is daar ook nog een hoofdstuk aan gewijd.

Eén van de zusjes bezit een koffie-café, waar de Italiaanse manier van koffie maken de inspiratie is voor het café. Bovendien staan de heerlijke taarten en pizza's die ook in het boek voorkomen op de menukaart van het café.

Als bonus worden er nog goede adresjes van de hand gedaan voor als je in Italië bent en op zoek naar een fijne bar, mooie plaatsen, of een restaurant!

Ik vind dit een heerlijk boek en zou het zo cadeau geven aan anderen, om de volgende redenen; iedereen houdt van Italiaans eten en iedereen houdt van simpele gerechten! 

Het is voor zowel beginners als voor doorgewinterde kookgekken een aanwinst op de boekenplank (en in de keuken).









Simply Italian van de Chiappa Sisters is van uitgeverij Unieboek/ Het Spectrum en is te koop voor € 25.

Bekijk ook ons blog in nieuwe stijl: aboutfoodandfashion.wordpress.com 
Wat vind je er van?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten