woensdag 2 juli 2014

Jamtaart (Crostata) uit Simply Italian (Picknickidee?)



In Italië is een crostata een heel populaire taart, de vlaai onder de taarten, zeg maar.

Je komt crostata's 'bij elke bakker in Italië' tegen en de taart verschijnt in veel verschillende varianten. Meestal met jam of vers fruit, maar soms ook met een hartige vulling of met Nutella. (Next op mijn to-do lijstje)

De taart wordt als dessert gegeten en in kleine puntjes gesneden. Wat op zich logisch is als je bedenkt wat Italianen tijdens de maaltijd allemaal al naar binnen stouwen.

En bij het zien van het recept en de foto's in het boek Simply Italian  (lees hier het review) zit ik te watertanden.

Het fijne is, dat je de meeste dingen wel in huis hebt. 
Dus ik hup de keuken in voor het fabriceren van zo'n prachtige jamtaart. Die overigens prima mee kan naar de picknick. Het is namelijk een stevig taartje, dat een fietstocht of wandeling over het strand/ door het bos gemakkelijk zou overleven.

Het recept in het boek gebruikt Amaretto om het deeg wat natter te maken.

Goed idee, dat lijkt me erg smakelijk! Dus ik gooi een flinke scheut door mijn deeg en tijdens het bakken van de taart verspreidt zich een goddelijke geur van amandelen en vanille door mijn keuken. Dat belooft wat!

Na een minuut of 40 is de taart klaar en moet ik mijzelf nog een uur bedwingen met proeven (tot hij helemaal is afgekoeld).

Zoals je al kunt raden, deze taart is heerlijk. De frambozenjam, waar ik mijn twijfels over had, omdat die meestal erg zoet is, smaakt zelfs een tikkeltje bitter. 
En dat komt wat mij betreft de totale smaakbeleving ten goede. De smaken zijn in balans en morgen weet ik zeker dat hij nog lekkerder smaakt!

Het originele recept is voor 10-15 personen en is groot genoeg om tutti famiglia te voeden. 
Ik gebruikte de helft van alle hoeveelheden en gebruikte een bakvorm van 22 cm, 24 cm had ook gekund.

Nodig voor  10-15 personen (grote taart)

225 gr ongezouten boter
450 gr bloem
5 eidoorers
175 gr kristalsuiker
geraspte schil van 1 citroen
1 tl vanille extract
1 tl bakpoeder
paar dopjes amaretto
370 gr jam naar keuze

Verwarm de oven voor op 180 graden en vet de bakvorm in.

Meng de boter en de bloem in een grote kom en mix tot er een zanderig deeg ontstaat.
Doe nu de suiker, citroenschil, bakpoeder, het vanille extract en eidooiers erbij en mix tot er een deeg ontstaat. Om het deeg soepeler te maken doe er amaretto bij. Ik gebruikte een flinke scheut!
Wikkel in plasticfolie en leg minimaal 30 minuten in de koelkast.

Haal een derde van het deeg en leg apart.
Rol vervolgens het deeg uit tot een lap van 0,5 centimeter. Ik doe dat altijd tussen twee vellen plastic folie. Dan plakt het deeg niet aan de ondergrond of de deegroller en je kunt het makkelijk optillen en verplaatsen.

Bekleed de bakvorm. Voor de randen hoef je maar lage randjes te maken, ongeveer 2 centimeter hoog.

Doe de jam in de bodem en verdeel mooi glad.
Rol het overige deeg uit en snij met een ravioliroller (of met een gewoon mes) tot repen. Maak een mooi rasterpatroon op je taart.

Zet in de oven en bak 45 minuten.

Laat helemaal afkoelen voordat je hem eet!
Bestrooi eventueel met poedersuiker.


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten