vrijdag 4 juli 2014

Quinoa (salade met hummusdressing)



Quinoa. Je leest het overal.
Quinoa is hot. Hotter dan ooit. 

De hype wekt mijn belangstelling. Het moet dan wel lekker zijn. Of niet?
Ik weet het niet, want ik heb het nog nooit gegeten. 
Als foodie lijk ik medogenloos ouderwets en loop ik bruut achter op de rest van foodbloggend Nederland.


Eerst eens googlen, wat is het precies?

En kijk eens, dit is nou de geliefde quinoa. Aan een plant.


Ziet er in mijn ogen absoluut niet smakelijk uit, maar oké, dat heb je bij meer dingen.

Het groeit in Zuid-Amerika en het groeit er al eeuwen lang. 
In de jaren 70 was het een statement voor de gezondheidsfreaks en vegetariërs en het imago van quinoa was niet zo hip.
Maar 2013 was het jaar van de quinoa en dankzij de gezondheidshype is het helemaal hot.
De prijs is verviervoudigd sinds de hype en de boeren in Zuid-Amerika zijn er blij mee. 
Of niet? Want doordat er zoveel vraag is, dreigt er dan niet een tekort voor de plaatselijke bevolking? Kan de doorgaans arme plaatselijke bevolking, die quinoa voor alles gebruikt, de dure quinoa nog wel betalen?

Het schijnt dat men in Nederland nu ook meer quinoa gaat verbouwen om aan de vraag te voldoen. De quinoa uit Nederland is net zo goed, maar heeft veel minder (Co2)kilometers afgelegd.

Ik had het nooit gegeten en bemachtigde een pakje van het spul.

Eerst even wassen en daarna koken, om er vervolgens een zoet en een hartig gerecht van te maken.

De zoete chocolade pap lees je binnenkort op het blog!

Voor nu alleen de salade die ik er van maakte. Ik was totally inspired door het boek Supersalades van David Bez. Binnenkort meer over dat super-inspiratievolle boek!

Wat vond ik van de quinoa?

Best lekker! 
Ik vind het erg machtig en vullend, daarbij ben je behoorlijk lang bezig met kauwen. Het heeft meer substantie dan rijst of couscous en je moet het goed kauwen.

Eerlijk is eerlijk, ik ben geen fan. Mijn voorkeur gaat uit naar luchtige couscous. 
Bovendien vind ik het geitenwollensokken-gehalte van quinoa nog steeds erg hoog. Maar dat is mijn mening!

Mijn salade had hummusdressing en ik vind dat een supercombi bij de nootachtige smaak van de quinoa.
Na deze salade zit je best vol.

Nooit quinoa geprobeerd?
Gewoon doen, net als ik! De doosjes zijn tegenwoordig ook in de supermarkt te koop in het rijst-schap.

Nodig voor 2 personen

50 gr quinoa
2 handen rucola
1 gegrilde paprika uit pot, in stukjes
3 el fetablokjes
3 cherry tomaatjes, in stukjes

2 el hummus
2 el olijfolie
1 el citroensap
snuf paprikapoeder
peper, zout

Kook de quinoa zoals aangegeven op de verpakking.
Laat afkoelen.

Maak de dressing;
Meng de hummus met de olijfolie en citroensap. Breng op smaak met het paprikapoeder, wat peper en zout. Is de dressing te dik? Doe er dan een paar druppels water bij.
Proef of de smaak goed is.

Leg de rucola op een diep bord of in een kom. Besprenkel met een paar druppels olijfolie en verdeel wat van de gegrilde paprika er over.
Doe de gekookte quinoa er op. Daarna de rest van de gegrilde paprika, tomatenstukjes en fetablokjes.

Geef een draai met de peper- en zoutmolen.

Serveer de hummus-dressing naast of over de quinoasalade.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten