maandag 7 juli 2014

Spaghetti met romige citroensaus


Eén van de eerste gerechten dat ik uit het geweldige nieuwe boek Simply Italian (lees het boekreview hier) kookte, was de Spaghetti met citroensaus.

Het is ontzettend snel en makkelijk te maken en ik ben gek op citroen, dus probeerde ik het.

Voor als het je nog niet was opgevallen, de Italianen zijn gek op verse citroenen door hun gerechten. 
Zij hebben het voordeel dat, zo naar het verluidt, de beste citroenen uit Italië (Sicilië) komen. En daar maken ze kennelijk volop gebruik van. 
Want je komt verse pasta met een fris citroenschilletje of een paar druppels van het goddelijke friszure sap, vlees of vis met citroen en toetjes met citroen vaker tegen dan je denkt. 
Let er maar eens op!

Het originele recept van deze citroensaus is erg simpel en ik vond de toevoeging van wat verse basilicum wel lekker en eigenlijk onmisbaar voor een spannendere smaak.
Bovendien waren de chili-vlokken een fijne en pittige toevoeging! In het recept hieronder geef ik dan ook mijn versie.

Eet deze simpele pasta als bijgerecht of voorgerecht. 
Wij aten het met een sappig gegrild kipfileetje van de bbq.

Nodig voor 2-3 personen

spaghetti
100 gezouten boter
geraspte schil en sap van 1 citroen
chili-vlokken
handje basilicum, blaadjes gescheurd

Kook de spaghetti in kokend water en maak ondertussen de saus.

Laat de boter smelten in een pan en voeg de citroenschilletjes toe. Laat een paar minuten karamelliseren (maar niet heel bruin worden).

Doe het citroensap erbij en laat nog even pruttelen.

Voeg wat chili-vlokken toe en zout en peper naar smaak.


Doe wat eetlepels kookvocht van de pasta erbij.

Giet de spaghetti af en meng door de citroensaus. Meng de basilicum erdoor. 

Garneer met een blaadje basilicum en wat vers geraspte Parmezaanse kaas.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten