vrijdag 19 september 2014

Snijbonen op twee manieren



Als foodie schaam ik me soms omdat ik heel simpele dingen nog nooit gemaakt heb.

En ik had tot voor kort nog nooit snijbonen gemaakt. 
Natuurlijk is daar een reden voor; omdat we bij ons thuis er niet zo gek op zijn. 

Want wij kennen snijbonen als smakeloze bonen, doorgekookt met wat nootmuskaat er op. Een soort trauma, meegenomen uit onze jeugd. Toen waren ze ook nog eens slap en grijs van kleur. Iiiieeuw!

Maar toch wilde ik ze maken en na googlen en een recept van mijn buurvrouw had ik ineens twee recepten voor snijbonen op een originele manier.

Beide waren heerlijk en ik ga het zeker nog een keer maken. Het leuke is, later mengde ik beide soorten door elkaar. Je krijgt the best of both worlds, erg lekker!

Snijbonen met knoflook en nootmuskaat
gesneden snijbonen
2 tenen knoflook
olijfolie
nootmuskaat

Kook de snijbonen beetgaar, een minuut of 15.
Verhit in een koekenpan of wok wat olijfolie en doe de uitgelekte snijbonen er in.
Knijp de tenen knoflook uit boven de pan en roerbak een paar minuten.

Bestrooi met wat peper, zout en nootmuskaat.

Snijbonen met mais en citroen
gesneden snijbonen
blikje mais
sap van 1 citroen
boter
nootmuskaat

Kook de snijbonen beetgaar, een minuut of 15.

Giet af en laat doe terug in de pan.
Doe een paar lepels mais bij de snijbonen en overgiet met citroensap.
Laat het citroensap een klein beetje verdampen en blijf roeren. Breng op smaak met zout en peper.

Voor het opdienen een klontje boter er doorheen roeren en bestrooien met een snufje nootmuskaat. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten