maandag 27 oktober 2014

Supersnel: Gado-gado en kip in chilisaus





Wil je supersnel iets lekkers op tafel toveren dat ook nog eens heel gezond is?
Lees dan hier mijn snelle versie van gado-gado. Een succes dat ik pas ontdekte en dat ik voorschotelde aan gasten die kwamen eten. 

Gado-gado is een Indonesisch gerecht dat bestaat uit groenten met pindasaus en een gekookt eitje er op.
Er zijn een heleboel verschillende varianten van het recept, maar meestal zitten sperzieboontjes, Chinese kool en taugé er wel in.

 Je kunt het nog aankleden met wat vlees of tofu en natuurlijk weitte rijst.

Ik last het recept in de nieuwe Jamie Magazine en was gelijk geinspireerd om het eens te maken.

Maar vanwege tijdgebrek kocht ik een voorgesneden mix van bamigroenten, waarin zowel de kool als de taugé zaten. Lekker makkelijk!
En ook de saus maakte ik niet zelf maar haalde ik uit een potje (satésaus).

Het is superlekker; deze lauwwarme salade is fris en pittig, gezond en smakelijk en kan ik iedereen aanraden.

Ik maakte er kipfilet in chilisaus bij. 

Wil je weten hoe Jamie Oliver zijn pindasaus maakte? Hieronder geef ik toch zijn recept!

Nodig voor 4
krielaardappeltjes in de schil, een hand vol
4 eieren, half hard gekookt
sesamolie
gesneden bamigroenten met taugé en Chinese kool
grote hand diepvries sperziebonen
verse koriander
stukje komkommer in kwartjes

3 kipfilets in grote stukken
4 el chilisaus

potje satésaus of naar Jamie Oliver's recept:
1 teen knoflook
50 gr palmsuiker
120 gr pindakaas met stukjes
1-2 rode Spaanse pepers
sap van 2 limoenen
2 tl vissaus
1 el sojasaus
1 el tamarindepasta

witte rijst

Kook de rijst gaar.
Kook de krielaardappetjes in schil en de eieren half hard.

Pel de eieren wanneer ze gekookt zijn en snij in kwarten of helften en zet weg.
Snij de krielaardappeltjes door midden.

Kook de sperziebonen beetgaar in 8 minuten en doe in de laatste minuut de gesneden groenten erbij. Laat heel even meekoken, ongeveer 1 minuut, en giet af. Spoel met koud water, zodat de groenten niet doorgaren  maar knapperig blijven.

Snij ondertussen de kipfilets in grove stukken en giet er de chilisaus overheen. Verwarm een grillpan en bak de stukken kipfilet gaar. Breng eventueel op smaak met wat zout.

Op dit moment zou je de kant en klare pindasaus kunnen opwarmen en over de groenten gieten.

Maar voor zelfgemaakte saus;

Pel de knoflook en doe deze met de rest van de ingrediënten voor de saus in een blender en hak ze fijn.
Breng op smaak met extra limoen.
Warm de saus even op.

Maak nu de borden op; gebruik diepe borden of grote kommen.
Leg de geblancheerde groenten in de borden en overgiet met pindasaus.
Leg aan de rand van het bord  de krielaardappeltjes, de eieren en wat komkommerpartjes.

Bestrooi met koriander en eventueel wat gebakken uitjes en kroepoek als je dat lekker vindt.

Serveer de witte rijst apart erbij in kommetjes.

Je eet de gado-gado lauw of koud, maar de saus en kip horen warm te zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten