woensdag 8 oktober 2014

Viva Arabia

Na hun eerste drie boeken waarin Arabische landen centraal staan, is hier het vierde boek van Nadia en Merijn. Nadia en Merijn zijn onder andere bekend van 24-kitchen, Delicious en hun column in Viva. 

Het nieuwe boek Viva Arabia is een verzameling van de columns in Viva en heeft dan ook korte, simpele recepten.
Het heeft een prachtige frisse cover met een heerlijke merengue voorop en telt 192 pagina's.

De eerste boeken van de Arabia kookboeken-serie bevatten veel info en leeswerk. De lezer wordt meegenomen naar de landen en er wordt veel verteld over de verschillende eetculturen. In die delen kun je dan ook veel leren over producten en ingrediënten waar wij in Nederland niet zo bekend mee zijn. 'Arabia Bij Je Thuis' vind ik het leukst, waarin de producten van de Turkse en Marokkaanse supermarkt de hoofdrol spelen en er lekker veel te lezen in staat.

Review over het boek
Het boek is onderverdeeld in 12 hoofdstukken, waarin een ingrediënt centraal staat.
Zo zijn er hoofdstukken over bijvoorbeeld kaas en zuivel, eieren, kip, vis, zoet en nog meer.
In het voorwoord worden wat producten kort beschreven, zoals tahina en sumak.

Het boek heeft weinig te lezen en geeft alleen recepten. De layout is sober, met mooie, duidelijke foto's en af en toe een grappige illustratie in de stijl van de eerdere boeken van Nadia en Merijn.

Er staan opvallend veel Italiaanse recepten in, wat ik erg jammer vind. Dan moet je denken aan pasta's en pizza's. Natuurlijk passen Italiaanse recepten binnen het thema Mediterraan, maar voor mij was het een beetje teleurstellend. Ik had meer Midden-Oosten verwacht.

Wat mij ook opvalt, het hoofdstuk zoet is erg groot en telt maar liefst 32 pagina's.
De zoete recepten zijn niet speciaal Arabisch of Midden-Oosters, maar gewoon zoet. Met een uitzondering hier en daar voor een Oosterse variant op zoet.
Je moet denken aan lavendelcake, dikke yoghurt met bramen, citroencremetaart met pruimen, cheesecake met citroen en ga zo maar door. Niets Oosters aan deze dingen.

De recepten hebben meestal een korte inleiding, wat ik erg leuk vind. Meestal zijn dat een paar regels die betrekking hebben op Nadia en Merijn ("wij"), waarin ze kort iets vertellen over hoe graag ze het maken.

Afgezien van de wel of niet Arabische afkomst van de recepten, zijn het leuke recepten die eenvoudig te maken zijn.

Ik heb er al twee gemaakt en er staan er nog veel in die ik graag eens zou willen maken. Zoals ik zei, ze zijn eenvoudig, dus de drempel om iets te maken is niet zo hoog.

Erg blij ben ik met het recept voor pitabroodjes. Nadia en Merijn schrijven al dat het erg leuk is om te maken, vooral wanneer je de broodjes ziet opbollen in de oven.
En het is inderdaad erg leuk om te maken. Van bijna niets! Bovendien smaken ze zo ontzettend lekker. 

Al met al is het een leuk boek met leuke recepten.
Laat je niet misleiden door de titel Arabia, want er staan minder Arabische recepten in dan je denkt. In dat opzicht is het een beetje een tegenvaller.

Ik vind het een fijn, vrolijk boek met een cleane uitstraling. Weinig poespas en veel lekkere recepten die eenvoudig te maken zijn en af en toe een Arabisch tintje hebben.



Viva Arabia  van Merijn Tol en Nadia Zerouali is van uitgeverij Kosmos en kost € 25








Geen opmerkingen:

Een reactie posten