donderdag 13 november 2014

Donna Hay: De Basics




Ik was nog niet zo bekend met de boeken van Donna Hay. Maar de veelgeprezen boeken van deze Australische kookboekenschrijfster/ bestsellerauteur zijn favoriet bij velen.

Laatst kreeg ik het prachtige boek van Donna Hay, De Basics, zomaar cadeau.

En nu ben ik helemaal om; hoe kan het zijn dat ik de boeken nooit eerder zag/ las/ wilde hebben?
Want één ding is zeker, ze zijn prachtig en ik ben gelijk fan.

Voornamelijk de vormgeving is prachtig; zo helder en puur, zo fris en aantrekkelijk. Hier word je seriously blij van. En dus ook van het boek De Basics.

Dit is trouwens ook een aanrader; de website van Donna Hay. Die is in dezelfde stijl als haar prachtige boeken (zie www.donnahay.com.au), alles heel clean en lichtblauw.

De website ziet er zo gezellig en mooi uit, dat ik mezelf moet bedwingen om niet de overige 18 kookboeken te bestellen.


Natuurlijk is naast de vormgeving De Basics inhoudelijk ook goed; het zijn inderdaad klassieke recepten die je tot je basis-kook-kennis zou kunnen rekenen. 
Ze zijn ingedeeld per productgroep. Je moet dan denken aan een hoofdstuk voor hoofdgerechten (vlees of vis), de basics (van alles), gebak en desserts.

De recepten hebben een soort mini how-to of stap voor stap-foto's. 
De receptenverzameling in dit boek zijn dan ook afkomstig uit Donna haar How to Cook-column uit haar tweemaandelijkse kookmagazine.
Je moet bij de how-to's niet denken aan uitgebreide fotoreportages, maar gewoon een paar foto's die veelal een foto van de techniek laten zien of een ander fotootje van het onbereide recept.

Donna Hay is Australisch en ik zie gelijkenis met Annabel Langbein (haar Nieuw Zeelandse tegenhanger) haar kookstijl en de stijl van haar boeken. 

Het hoofdstuk Zoet vind ik inspirerend; met veel recepten die je vast al kende, maar dan net even een andere variant er van. Wat dacht je van de karamelplaatkoek? Te lekker toch? Hij staat ook op de cover van het boek. 


Hou je van mooie kookboeken? Van simpele recepten of wil je de basics leren? Dan moet je absoluut dit boek hebben.
En vooral ook mooi om cadeau te geven... en te krijgen.

Ben je ook fan van Donna Hay? Op 19 november komt ze naar De Bijenkorf in Amsterdam voor een signeersessie ter ere van haar nieuwste boek!
 

De Basics van Donna Hay is van Uitgeverij Unieboek/ Het Spectrum en kost € 19,99










Geen opmerkingen:

Een reactie posten