maandag 30 maart 2015

Me & the city Haarlem (7): Hofje Zonder Zorgen

               


Vandaag staat het zonnetje weer stralend aan de blauwe hemel en ik heb me voorgenomen om in mijn lunchpauze naar buiten te gaan.
Want dankzij mijn nieuwe boekje ‘Stressvrij Leven’ voeg ik sinds een paar dagen wat meer zennn aan mijn dagelijkse leven toe. (Binnenkort meer over  dit inspirerende boekje!)

En wat meer zen bevalt me goed.
In het kader daarvan maak ik in mijn pauze de bankjes in het park om de hoek onveilig. Ik heb de bankjes om de hoek van mijn kantoor ontdekt. Ze staan midden in het zonnetje  en hebben een prachtig en relaxed uitzicht over het park. En met kantoor-hakken nog goed bereikbaar zonder je nek te breken over klinkers.
 (Ze staan ook nog eens recht tegenover Parck, waar ik altijd nog een keer wil gaan lunchen, maar dat terzijde.)

Eénmaal aangekomen bij mijn bankje werk ik een verse warme kibbeling weg en overdenk ik  mijn culinaire belevenissen in Haarlem van de laatste tijd…
Dat zijn er niet echt veel, hoewel ik laatst een superlunch heb gehad bij ‘Hofje Zonder Zorgen’, in de Grote Houtstraat (142a). Het zit aan het Proveniershofje en je kunt er gezellig zitten, met een heerlijk uitzicht over het groene hofje.

De eigenaressen zijn heel gastvrij en ontvangen je met een lach.
In het voorvertrek, waar je overigens ook gezellig kunt zitten, staat een vitrine met uitsluitend zelfgemaakte taarten. Stuk voor stuk to die for. En het is dat één puntje taart behoorlijk aan de prijs is, en mijn maag zo klein, maar anders had ik ze allemaal wel willen proeven. Geen nood, want later ontdek ik dat je ook een high-tea kunt boeken, waarbij je een proeverij krijgt van al dat lekkers.

Ik nam de chocolade-truffeltaart, die bestaat uit zachte, bittere chocoladeganache. De biologische prosecco die ik erbij dronk is een match out of heaven en samen dansen deze geweldige smaken op je tong. Hier word je serieus blij van. Als je een oppepper kunt gebruiken, doe dit dan.
Ook de broodjes zijn goed, met goede, verse producten en aangename combi’s. Ik neem de groentequiche die er rustiek uitziet; een slordig dichtgevouwen bladerdeeg omhult de kazige vulling. Er zit een royale salade onder en dit is een aangenaam lunchgerecht. (Zie foto hierboven!)

Al met al een fijne ervaring , die ik je kan aanraden. Mij ga je er vaker terugzien. Dan kan ik gelijk de eigenaressen eens interviewen, want ik ben erg onder de indruk van de broodjes en taarten en benieuwd naar hun verhaal.
Iets anders is het watertandende verhaal van mijn collega die vertelde naar ‘Het Kaaswinkeltje’ geweest te zijn. Deze kaaswinkel heeft vele soorten Franse kaasjes en het is moeilijk om niets te kopen als je daar bent.  Ik heb me voorgenomen om daar binnenkort eens naartoe te gaan.

Misschien wel vrijdag, want dan is er in de buurt van ‘Het Kaaswinkeltje’ boerenmarkt. Yes! Zin in!
 Ook jij kunt naar de boerenmarkt gaan, op staat ‘ie op de Botermarkt in Haarlem.

Oja, ik heb ook de Lush-winkel ontdekt, wat niet zo vriendelijk is voor mijn portemonnee maar wel voor mijn welbevinden. Want aan hun badballen ben ik echt verslaafd. En dankzij mij mijn zus nu ook.


Helaas niet eetbaar, maar met sommige snoepgeuren en fruitige ingrediënten bijna wel. Ook leuk; kijk ook eens op de website van Lush, daar kun je de keuken zien waar alles gemaakt wordt!

                     


Geen opmerkingen:

Een reactie posten