dinsdag 3 maart 2015

Winter: Schorseneren stap voor stap (met ham-kaassaus)


Schorseneren zijn echt heel lelijk. Dat heb ik wel eens eerder geschreven.

Maar lekker zijn deze echte wintergroenten wel! Ze worden vaak vergeleken met asperges, maar ik vind schorseneren lekkerder. Net iets zoeter. Dus wint deze lelijkerd het van het witte goud!

En als je op internet gaat speuren lees je overal dat schorseneren een plakkerig, melkachtig sap afgeven, waarvan je handen plakkerig worden.
Bovendien zou je zwarte vingers krijgen van de schil... Keukenmeidenverdriet worden ze ook wel genoemd.

Nou ik zal je vertellen, ik heb van beide geen last gehad. Geen zwarte handen of plakkerige vingers. En ik heb ze toch al een aantal keren gemaakt.

Hoe ik dat doe?
Ik gebruik een snelschiller/ dunschilmesje, waarbij ik de schorseneer amper aanraak. Ik hou alleen het uiteinde vast.
Daarna leg ik ze gelijk in azijnwater, zodat de mooie cremekleurige groenten niet niet verkleuren.

Koop rechte exemplaren, dat is makkelijker schillen met de dunschiller.

Hieronder zie je de stappen + een heerlijk sausje met ham en kaas! Echt heel makkelijk en je zou echt een keer moeten proberen! Laat je verrassen door de smaak.


1. Was (of boen) de schorseneren onder de kraan, zodat al het vuil er af is.




2. Gebruik een dunschiller om de schil te verwijderen. Hou de schorseneer aan het uiteinde vast en schraap de schil er af
 
3. Vul een lange schaal met lauwwarm water en een scheut azijn en leg direct de geschilde schorseneren in het water om verkleuren tegen te gaan.



4.Kook de schorseneren in normaal water tot ze zacht zijn, je kunt dit testen door met een vork er in te prikken. Kook ze ongeveer  20-25 minuten. Je kunt ze halveren als ze niet in de pan passen.


5. Maak ondertussen een lekker sausje door:
- een bekertje creme fraiche al roerend in een steelpannetje te verwarmen,
- een handje geraspte kaas op te lossen in de creme fraiche,
- wat hamblokjes erbij te doen.


Zo makkelijk is het! En het staat best indrukwekkend zo'n bordje schorseneren...




Geen opmerkingen:

Een reactie posten