vrijdag 24 april 2015

Me & the city Haarlem (8) 't Kaaswinkeltje






Oké, vandaag ga ik naar het Kaaswinkeltje.


Ik heb me voorgenomen om vanavond kaasfondue te maken. Met Emmentaler en Gruyere op mijn boodschappenlijstje laat ik me toch stiekem liever adviseren voor iets speciaals.


Want eigenlijk kom ik natuurlijk zoveel mogelijk bekijken, informatie ontfutselen en speciale dingen scoren voor vanavond.


Aangekomen bij de winkel zie ik iets bijzonders in de etalage; een grote kaas waarin een fles whisky omgekeerd staat te druppen. De Blue Stilton met port, die je altijd rond de feestdagen ziet, ken ik, maar deze whisky-variant nog niet.

Eenmaal binnen in de winkel, adviseert de eigenaar graag. Hij adviseert een kaasfondue die bestaat uit Zwitserse Gruyere en een pittige kaas die begint met de letter p, waarvan ik de naam inmiddels vergeten ben (shame on me, wéér mijn notitieboek vergeten).




Waarom deze combi van kazen voor de kaasfondue in plaats van de klassieke Gruyere-Emmentaler combi?


Het is de kaasfondue die ze bij restaurant In ’t Goede Uur Haarlem ook gebruiken. 
In ’t Goede Uur is één van de oudste en bekendste kaasfondue restaurants in Haarlem en zit gevestigd in de Korte Houtstraat . Het Kaaswinkeltje levert de kaas voor hun speciale recept. 


Of ik dat recept ook wil hebben? Ja graag! En een snelle blik op het recept leert me dat de kaasfondue met het Haarlemse Jopenbier gemaakt wordt. Maar met witte wijn kan ook.

Ik ga ervoor! 


Ooo goodie! Ik ben net tien seconden binnen en krijg ongevraagd een goede restaurantip + het recept van de befaamde kaasfondue.I like!  
Bovendien kan ik weer een fijn eetadresje om toe te voegen aan mijn wenslijstje.


Verder neem ik nog andere lekkere kaasjes mee, waaronder de dipkaas St. Félicien.

Deze kaas is zo zacht, dat hij eigenlijk vloeibaar van binnen is. Je kunt je brood er in dippen. Wat ook lekker is, is deze kaas 10 minuten in de oven zetten en daarna dippen, want hij zit in een aardewerk schaaltje en kan dus prima doorgaan als mini-kaasfondue.  Yum! Ook die gaat mee.


Ik vraag inmiddels raak aan de behulpzame eigenaar en ontdek dat de Shropshire Blue-kaas met Famous Grouse whisky  een week voor Pasen wordt aangesneden. De kaas is meestal binnen een paar dagen al uitverkocht, dus ik moet er snel bij zijn als ik een stukje wil bemachtigen.


Een fijne ervaring hier bij het Kaaswinkeltje. De eigenaar adviseert graag over kazen en wijn & kaas combi’s. Hij straalt passie voor zijn vak uit (kaas!)  en laat je graag proeven. Hij kiest kleine stukjes voor je uit, zodat je op een betaalbare manier toch allerlei lekkers kunt proberen zonder een rib uit je lijf kwijt te zijn. 

Het Kaaswinkeltje is een begrip in Haarlem, de winkel is al 83 jaar oud. Toen de huidige, jonge eigenaar het 1,5 jaar geleden kocht, besloot hij de inrichting simpel te houden en bepaalde lokale kazen in het assortiment te houden.  Het assortiment buitenlandse kazen is niet heel breed, maar er is genoeg keuze om een mooie kaasplank te combineren.


En persoonlijk vind ik niks mis met een simpele inrichting.  Mij doet het denken aan de fijne delicatessen zaakjes in Brussel of Parijs.


Verderop in dezelfde straat bevindt zich nog een kaaswinkel, welke exclusieve kazen en wijnen verkoopt. De volgende keer ga ik daar eens kijken….

Update: inmiddels zijn de kazen verorberd. De kaasfondue was iets te pittig naar mijn smaak. Ik heb toch liever de zoetige smaak van Emmentaler in mijn kaasfondue.
De St. Félicien kaas heb ik in de oven opgewarmd en als heerlijke kaasfondue gegeten. Een kaas om voor terug te komen, zo lekker.



 Je vindt 't Kaaswinkeltje op de Koningstraat 56 in Haarlem (in het centrum). 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten