woensdag 1 april 2015

Pasen: Vijgen-gehaktbrood met appelstroop


Even snel een foto en dan aan tafel...

Helaas was ik te enthousiast en wilde ik te snel. Ik had een mooiere foto van dit bijzondere vijgen-gehaktbrood willen maken.

Maar het gehaktbrood zelf ziet er wel mooi uit met de gedroogde vijgen die de bovenkant  van het gehaktbrood sieren.

Het recept is afkomstig uit de Delicious en trok mij aan vanwege de zoete ingrediënten die er doorheen gaan. Erg nieuw en avontuurlijk, vond ik.

Er gaan bijvoorbeeld appelstroop en vijgen doorheen. Maar ook kruidnagel en kaneel.
Je zou bijna denken dat dit gehaktbrood straks naar speculaas gaat smaken!

Het resultaat; de smaak was lekker en bijzonder... inderdaad wat speculaasachtig en je moet van vijgen houden! Want die proef je ook goed terug in het gehaktbrood.

Ik ben er inmiddels achter dat vijgen niet echt mijn ding zijn.
Vriendlief vond het een succes en ik vind het een lekker en apart gerecht voor Pasen!

Zo maak je hem;

Nodig
1 kg half om half gehakt
250 gr gedroogde vijgen, geweld
2 el appelstroop
1 ei
1/2 tl kaneel
1 tl nootmuskaat
1 tl gemberpoeder
1 tl gemalen kruidnagel

Verwarm de oven voor op 180 graden.

Hou 5 gewelde vijgen apart en knip de rest van de vijgen in reepjes.

Voeg het gehakt, ei , appelstroop en specerijen toe. Doe het gehakt erbij en breng op smaak met flink wat peper en zout.

Meng het gehakt goed en gebruik eventueel een keukenmachine hiervoor.

Vet een cakeblik van 25 cm in en doe het gehakt in het cakeblik.
Druk de achtergehouden vijgen op het gehaktbrood.

Bak het gehaktbrood in 45 minuten bruin en gaar.

Laat iets afkoelen en snij plakken.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten