woensdag 13 mei 2015

Groene asperges met rucola en rauwe ham



Op mijn werk in Haarlem heb ik mijn nieuwe vriendinnetje E. ontmoet, iemand die ik per toeval ontmoette in de koffiehoek. Ze houdt net als ik ook van koken en nieuwe dingen proberen. Zo leuk en zo gezellig!

En als aardigheidje gaf ze mij een Foodies cadeau. Aanleiding was helaas omdat ik wegging, mijn opdracht in Haarlem zit erop. Maar we hebben afgesproken contact te houden!

Foodies koop ik soms, maar alleen wanneer de inhoud mij aanspreekt.

De Foodies was deze maand echt supergoed, met veel inspiratie en leuke lente-ideeën, waarop ik gelijk aan de slag ging met de recepten. Ik was er zo tevreden over dat ik een abonnement op Foodies overweeg te nemen.

Als eerste maakte ik de groene asperges met rucola, koolrabi en rauwe ham. Dat zag er zo groen en vers uit en wilde ik direct proeven.

Helaas kon ik geen koolrabi vinden, dus koos ik voor courgette. Kan ook prima, hoor.

Dit is een simpel, smaakvol lentegerecht met veel verse groene groenten. Het is echt het proberen waard.

Nodig 4 pers

500 gr groene asperges
handje rucola
1 koolrabi
2 eieren
3 el citroensap
12 plakjes Parmaham
6 el olijfolie

staafmixer

Kook de eieren hard. 

Snij de houtachtige uiteinden van de groene asperges. Schillen is niet nodig. Halveer dikke asperges in de lengte.

Schil de koolrabi en was hem. Snij hem eerst in plakken van 1/2 cm dik en vervolgens in dunne reepjes.
Kook de asperges en koolrabi samen ongeveer 5 minuten in water met zout en een beetje suiker.

Spoel de asperges en koolrabi af onder de koude kraan.

Bewaar 5 el van het kookvocht.

Pel de eieren en verwijder het eigeel. Bewaar het eigeel apart en snij het eiwit klein.

Maak nu de dressing; verbrokkel het eigeel en meng met het kookwater, 4 el olijfolie en 2 el citroensap. Mix met de staafmixer en breng op smaak met peper, zout en evt suiker. Mijn dressing was te dun, dus voeg niet alle kookvocht in één keer toe. Wanneer de dressing een mooie saus is en niet waterig, voeg dan niet meer van het kookvocht toe.

Meng de asperges en koolrabi met de rucola en het eiwit. Maak aan met peper, zout, 2 el olijfolie en 1 el citroensap.

Verdeel het groentemengsel over de plakken Parmaham en rol voorzichtig op tot rolletjes.

Besprenkel met de eigeel-dressing.

Voor een beetje pit kun je wat gedroogde chilivlokken en bieslook over het geheel strooien, dat deed ik ook. Verse Parmezaanse kaas is ook lekker.



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten