woensdag 27 mei 2015

Ordinaire blueberry cupcakes


De laatste tijd ben ik helemaal fan van fruit uit de diepvries. Zoet zomerfruit dat op elk moment tot je beschikking is, wat een luxe. Je hoeft er de deur niet voor uit wanneer je 's ochtends een smoothie wil maken, of wat cupcakes voor bij de thee. En als ik mag geloven bevatten ze net zo veel vitamines als vers fruit.

De ontdooide waterige vruchten zijn een ander verhaal. Daar moet je van houden en kun je beter niet vervangen voor vers fruit. 
Maar de bevroren bleuberries en frambozen zijn mijn vrienden geworden sinds ik smoothies maak. Je smoothie wordt lekker koud en je krijgt je vitamines binnen!

Voor de cupcakes ontdooide ik de blueberries wel en zowel de besjes als het sap gingen door het beslag. Je krijgt instant blauw beslag!

Zo maakte ik ze;

Nodig voor ongeveer 9 stuks

100 gr bloem
100 gr boter
100 gr suiker
1 ei
1 tl vanille extract
2 handjes blauwe bessen, ontdooid als ze uit de diepvries komen
drup melk 
snuf zout
1 tl natriumbicarbonaat (baking soda of maagzout)

muffinpapiertjes
muffintray

Verwarm de oven voor op 180 graden.

Klop de boter romig en voeg de suiker toe. Vervolgens het ei en vanille extract erbij.
Laat mixen in de mixer of keukenmachine. 

Voeg de bloem en een snuf zout toe.
Als het beslag nog dik is, doe er een scheut melk bij.

Roer met een lepel de blueberries door het beslag.

Zet de muffinpapiertjes in de gaten van de muffintray. Vul elk papiertje tot de helft met het beslag.

Zet in de oven en laat ongeveer 20 minuten bakken.
Prik met een satéprikker om te controleren of de cakejes gaar zijn. Wanneer de prikker er schoon uit komt, zijn ze gaar van binnen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten